Werknemers wijzen eindbod Blue Amigo af

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 20 mei 2022

De werknemers van Blue Amigo (voorheen Waterbus) stemmen unaniem voor het voeren van acties tegen hun nieuwe werkgever. Dat gebeurt nadat Blue Amigo, die het ov over water tussen Rotterdam en de Drechtsteden exploiteert, na zes onderhandelingsronden een eindbod op tafel heeft gelegd. Alle werknemers hebben hun onvrede uitgesproken over het eindbod en hun nieuwe werkgever.

Sinds de overname op 1 januari is de werkdruk gigantisch gestegen. Voorheen was er sprake van een ochtenddienst en een late dienst. Nu zijn er samengevoegde diensten van 11 tot 13 uur per dag. Verder is het aantal weekenden dat er gewerkt moet worden fors gestegen. Daarnaast klagen de werknemers dat Blue Amigo niet in staat is de praktische problemen op de werkvloer op te lossen. Verder is er sprake van een oplopende personeelskrapte en is verlof opnemen bijna niet mogelijk.

Werkdruk

Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streelvervoer: ‘Werknemers zien het niet meer zitten. Er moet wat gedaan worden aan de veel te hoge werkdruk. Oplossingen zijn om het aantal weekenden te begrenzen, nieuw personeel aan te trekken en de vaaruren over een grotere periode te spreiden. Daardoor ontstaat er weer ruimte om een fatsoenlijk rooster te maken waardoor de uren beter verdeeld kunnen worden.’

Provincie

FNV wijst ook richting de provincie. De nieuwe dienstregeling is volgens de vakbond met het huidig aantal medewerkers niet uit te voeren. Daarnaast probeert de werkgever de diensten zo goedkoop mogelijk weg te zetten en ontstaat er nog meer druk op het personeel. Nu er unaniem gestemd is voor het voeren van acties, kan Blue Amigo een ultimatum tegemoet zien. Komt de werkgever niet met oplossingen, dan zal er actie gevoerd worden.