Na de zogenaamde ‘tussen-cao’ willen de werkgevers wel praten over een generatiepact en een betere RVU-regeling. Wie gelooft dit nog? Ze hebben er 2 jaar de tijd voor gehad.
In de onderhandelingen voor de cao 2020 hebben bonden afgezien van een loonsverhoging. In ruil hiervoor moest onderhandeld worden over het generatiepact, welke voor werkdrukvermindering moest zorgen en een RVU-regeling. Werkgevers hebben deze onderhandelingen voortdurend opzettelijk vertraagd tot zij de bonden met een eindbod voor het blok hebben gezet.
De werkgevers willen niet praten over koopkrachtbehoud, gezonde arbeidsomstandigheden en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Er rest ons niks anders: wij moeten van ons afbijten! In het belang van de chauffeur en de reiziger gaan we actievoeren. De eerste stakingsdagen waren een groot succes en de actiebereidheid groeit met de dag. Werknemers in het openbaar vervoer beseffen steeds meer dat werkgevers onbetrouwbaar zijn en niet bereid om ook maar een enkele cent in hun personeel te investeren. Ze trekken liever de broekriem nog verder aan!
Daarom gaat FNV Streekvervoer deze cao niet tekenen. En omdat we hem niet tekenen, is FNV Streekvervoer gerechtigd actie te voeren tot er een cao ligt, die recht doet aan een gezonde toekomst van de sector!
Werkgevers huilen krokodillentranen over het personeelstekort alsof het overmacht is en dwingen opdrachtgevers af te schalen. Dat is een leugen. Dit personeelstekort is voor een groot deel zelf veroorzaakt en kan met simpele maatregelen voor een belangrijk deel opgevangen worden.
Het ziekteverzuim in de sector is hoog (gemiddeld 15%). Vermindering van het ziekteverzuim tot het landelijke gemiddelde (5%) zorgt voor 10% meer personele inzet. Dit kan door maatregelen op het gebied van werkdrukvermindering:
Naast de maatregelen om het ziekteverzuim te verminderen, stellen wij voor om deeltijdcontacten op te hogen naar fulltimecontracten en uitzendkrachten sneller een vast fulltimecontract aan te bieden. Dit moet ook tot meer personele inzet leiden.
Maar daar willen de werkgevers niet over praten. De chauffeurs moeten 24/7 beschikbaar zijn. Het liefst geen grote maar kleine contracten (omvang uren) zodat ze het personeel nog flexibeler kunnen inzetten. Dit is de enige manier voor werkgevers om geld in het streekvervoer te verdienen. Maar zo blijft het personeelstekort in stand en gaat de werkdruk nog meer omhoog! De roosters zijn al loodzwaar en de rust wordt steeds onregelmatiger en dus blijft het ziekteverzuim hoog. Als werkgevers blijven weigeren om over oplossingen te praten, moeten wij ze ertoe dwingen. Daarom gaan wij vanaf morgen dagelijks staken voor een betere cao. Daarvoor hebben we jouw hulp nodig! Jij staakt toch ook mee?