Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

FNV Spoor werkt mee aan onderzoek Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement na blamage IT-storing NS

Redactie
Door Redactie 13 mei 2022

Op 3 april hief NS door een IT-storing als enige haar hele binnenlandse treinverkeer op. De effecten zijn bekend, reizigers en medewerkers stranden op plekken waar ze niet wilde zijn en NS liet iedereen in het ongewisse. Reizigers en medewerkers werden aan hun lot overgelaten en lokale acties om reizigers toch te blijven vervoeren werden niet toegestaan.

Treinen op het spoor

Opheffen dienstregeling onnodig

Dankzij de brede kaderorganisatie van FNV Spoor binnen alle bedrijfsonderdelen van NS, hadden wij al snel het beeld dat het opheffen van de dienstregeling onnodig was. Als NS een plan had en de vakmensen het vertrouwen had gegeven, had er gependeld kunnen worden. Als NS een draaiboek zou hebben gehad, hadden ze de medewerkers en reizigers volgens ons niet aan hun lot overgelaten hoeven te worden.

In gesprek met

Aanstaande maandag 16 mei spreken wij met de onderzoekers van het Instituut voor Veiligheids- en crisismanagement (COT). Het COT zal een “leerevaluatie” uitvoeren die zich richten op de volgende hoofdvragen: 

  • Wat kan NS leren van de opschaling?
  • Beeldvorming/communicatie.
  • Besluitvorming en afhandeling van de technische storing van 3 april 2022. Hierbij wordt ook gekeken naar de voorbereidingen op mogelijke storingen.

Brief met 66 vragen

FNV Spoor heeft alvast een brief  met 66 vragen bij het COT ingeleverd. In onze brief roepen wij het COT op de volgende onderzoeksvraag aan bovenstaande “hoofdvragen” toevoegen:

Hoe kan NS in de toekomst in voorkomende gevallen, zo veel als mogelijk wel reizigers kan blijven vervoeren?

FNV Spoor zal met de volgende afvaardiging met het COT in gesprek gaan. Op verzoek hebben wij onze afvaardiging teruggebracht tot 5 personen:

  • Bert Verhaar, gegevensmanagement, beheer en management Informatie
  • John Foxen, machinist
  • Kiki van der Leij, hoofdconducteur
  • Ron Ebbelink, operationeel co√∂rdinator
  • Henri Janssen, Bestuurder FNV Spoor