Op 3 april hief NS door een IT-storing als enige haar hele binnenlandse treinverkeer op. De effecten zijn bekend, reizigers en medewerkers stranden op plekken waar ze niet wilde zijn en NS liet iedereen in het ongewisse. Reizigers en medewerkers werden aan hun lot overgelaten en lokale acties om reizigers toch te blijven vervoeren werden niet toegestaan.
Dankzij de brede kaderorganisatie van FNV Spoor binnen alle bedrijfsonderdelen van NS, hadden wij al snel het beeld dat het opheffen van de dienstregeling onnodig was. Als NS een plan had en de vakmensen het vertrouwen had gegeven, had er gependeld kunnen worden. Als NS een draaiboek zou hebben gehad, hadden ze de medewerkers en reizigers volgens ons niet aan hun lot overgelaten hoeven te worden.
Aanstaande maandag 16 mei spreken wij met de onderzoekers van het Instituut voor Veiligheids- en crisismanagement (COT). Het COT zal een “leerevaluatie” uitvoeren die zich richten op de volgende hoofdvragen:
FNV Spoor heeft alvast een brief met 66 vragen bij het COT ingeleverd. In onze brief roepen wij het COT op de volgende onderzoeksvraag aan bovenstaande “hoofdvragen” toevoegen:
Hoe kan NS in de toekomst in voorkomende gevallen, zo veel als mogelijk wel reizigers kan blijven vervoeren?
FNV Spoor zal met de volgende afvaardiging met het COT in gesprek gaan. Op verzoek hebben wij onze afvaardiging teruggebracht tot 5 personen: