Organisatiewijziging bij HR&O blijft voortslepen

Redactie
Door Redactie 24 maart 2022

Dinsdag 22 maart is het overleg tussen vakbonden en NS, over de personele consequenties voortkomend uit de organisatiewijziging HR&O, weer opgestart. Dit na een onderbreking van 5 maanden.

Organisatiewijziging bij HR&O blijft voortslepen

Aanpassingen een significante wijziging

NS is op zoek naar een oplossing, omdat de FNV Spoor leden in oktober 2021 met een ruime meerderheid het onderhandelingsresultaat weg hebben gestemd. NS stelt een drietal aanpassingen voor in het beschreven dienstverleningsmodel als poging om de betreffende medewerkers voldoende comfort te geven om onder hoofdstuk 9 (output gerelateerd werken) te kunnen werken. Echter zijn deze 3 aanpassingen een significante wijziging op het dienstverleningsmodel People On Track (PonT) waar de Centrale Ondernemingsraad (COR) vorig jaar advies over heeft gegeven. Hierdoor heeft de COR aan NS laten weten dat het gegeven advies als niet gegeven beschouwd moet worden. Kortom, indien NS deze 3 aanpassingen in PonT doorvoert, dient er nieuwe adviesaanvragen richting de COR te gaan. En wellicht daarna ook weer een nieuw advies naar de OR C&O en groep.

Resultaten van onze recent afgesloten enquête

  • 36,5% is voorstander het dienstverleningsmodel z.s.m. te implementeren als NS de 3 benoemde aanpassingen in het voorgenomen dienstverleningsmodel doorvoert.
  • 36% heeft er voldoende vertrouwen in dat, ook als de bereikbaarheid op bepaalde momenten niet is geregeld, er geen druk wordt uitgeoefend om op een bepaald moment toch bereikbaar te zijn, ook als men op zo’n moment een belang heeft niet te werken.
  • 32,5% heeft het vertrouwen dat men de tijdvensters van de telefonische bereikbaarheid, zonder dat er druk wordt uitgeoefend, gevuld krijgen. 
  • 50% is er voorstander van om een tijdvenster te hanteren voor het belportaal in lijn met de gebruikelijke werktijden binnen NS voor stafafdelingen.
  • 30,5% van de respondenten is van mening dat door de aanpassingen in het dienstverleningsmodel, het werken in de bereikbaarheidsdiensten binnen het output gerelateerd werken (Hoofdstuk 9) past, waar je zelf grotendeels de input bepaalt.
  • 69,4% geeft aan dat het werken binnen de bereikbaarheidsdiensten beter binnen Hoofdstuk 8 van de cao valt. 
  • 53% van de respondenten is voorzichtig om zijn mening, indien die afwijkt van de mening van het management, openlijk uit te spreken.

Het proces duurt lang

Uiteraard begrijpt FNV Spoor het standpunt van de COR en staat daar ook achter. De directie geeft aan dat dit dossier wel erg lang loopt. Dit terwijl NS na het afwijzen van het onderhandelingsresultaat door de leden van FNV Spoor, medio oktober 2021, zelf ruim 5 maanden op zich liet wachten. 

NS stelt voor om de aanpassingen te implementeren en een NS breed onderzoek te doen naar de algemene randvoorwaarden voor hoofdstuk 9. In de tussentijd wil NS iedereen onder hoofdstuk 9 laten vallen, met de mogelijkheid om medewerkers terug te zetten naar Hoofdstuk 8 indien het brede onderzoek dat zou uitwijzen. 

FNV Spoor wil juist het omgekeerde. Iedereen in Hoofdstuk 8 zetten met de optie naar Hoofdstuk 9, indien het brede onderzoek dat zou uitwijzen. Het mag duidelijk zijn dat beide voorstellen het niet gehaald hebben.

Compromis om de voortgang er in te krijgen

Om de voortgang er weer in te krijgen heeft FNV Spoor voorgesteld alle functies die beschikbaar en bereikbaar moeten zijn voor het management en de medewerkers onder Hoofdstuk 8 te laten vallen. Denk hierbij aan de HR Specialist A, B en C en wellicht de teamlead. Zo hoeft NS niet voor een nieuw adviestraject naar de COR, maar kan men het oorspronkelijke dienstverleningsmodel intact houden. Het effect op, al dan niet deels, zelf kunnen roosteren hoeft niet groot te zijn. Het is zoals altijd aan de werkgever om samen met de medewerkers daarover afspraken te maken. Waarbij de OR wel instemming moet geven over collectieve arbeidstijden en regelingen. 

NS heeft toch weer meer tijd nodig

NS grijpt dit compromis helaas niet direct aan en geeft aan dat FNV Spoor met dit voorstel veel van NS vraagt. Men dient hierover na te denken. Hiermee laat NS toch weer tijd verloren gaan. Dat lijkt onbegrijpelijk, want voor en tegenstanders van het dienstverleningsmodel lijken het over één ding eens te zijn: er moet duidelijkheid komen. Waarbij de FNV Spoor leden ons nadrukkelijk hebben meegeven dat snelheid niet ten koste mag gaan van goede afspraken

FNV Spoor lid zijn werkt

Waardeer jij onze inzet o.a. op dit dossier? En ben je nog geen lid van de grootste en breedste spoorvakbond binnen de Spoor sector en bij de NS? Dan is dit het juiste moment om je ook bij ons aan te sluiten. Als FNV Spoor lid maak je ons nog sterker en daarmee versterk je ook je eigen positie en die van je collega’s. Uiteraard heb je als lid ook stemrecht en geeft je samen met je collega leden richting aan de inzet en de resultaten van FNV Spoor. Meer informatie over voordelen van lidmaatschap of direct lid worden.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.