Dossier boa: FNV Spoor neemt verantwoordelijkheid voor haar leden

Door Redactie 22 maart 2022

Onze collega vakbond, waar we zeker de laatste jaren veelal samen goed mee optrekken, doet een poging haar lijdzaam zwijgen over het boa Hc dossier te vergoelijken, door te proberen FNV Spoor een onduidelijk verwijt te maken. Dat heeft deze gewaardeerde collega vakbond volgens ons niet nodig.

boa-bevoegdheid

Kop van het artikel: “Collega vakbond FNV is al door de bocht”

Onze collega vakbond citeert een krant die afgelopen week onze enquête uit 2016 aanhaalde. Overigens staat FNV Spoor nog steeds achter het standpunt dat onder voorwaarden NS de boa-bevoegdheid van de Hoofdconducteur kan halen. We beseffen ons terdege dat onder de Hoofdconducteurs de meningen verschillen. Maar dat bekent voor FNV Spoor niet dat wij voor onze verantwoordelijkheid wegduiken.

NS heeft besloten te stoppen met de boa-bevoegdheid. Voor velen een zegen en voor velen een onverteerbare aderlating, maar dan is dit wel het moment voor een vakbond om ons hard te maken voor goede (rand)voorwaarden. De één geeft aan de boa-bevoegdheid nodig te hebben om zichzelf en de reizigers te beschermen. De ander vindt dat de boa-bevoegdheid voor de Hoofdconducteurs een wassen neus en vooral schijnveiligheid is. En een ander vindt de examendruk veel te hoog. De jarenlange inspanning van de OR om die examendruk te verlagen hebben volgens velen te weinig opgeleverd waardoor de examenstress niet is weggenomen.

Waarom nemen wij het initiatief?

Wij begrijpen dat er reacties zijn gekomen met de vraag waarom wij zouden meewerken aan dit plan van NS. Wij werken niet mee aan het plan van NS, maar zijn van mening dat de directie NS toch wel een besluit gaat nemen. Als wij als vakbond nog aanvullende afspraken willen maken, dan moet je met elkaar in gesprek blijven. Daarom heeft de divisieraad NS Reizigers van FNV Spoor besloten niet zwijgend aan de zijlijn te blijven staan, maar om juist voor de belangen van onze achterban op te komen. Het zou mooi zijn als onze collega bonden zich ook uitpreken en zich hard maken voor de medewerkers.

Onze inzet is:

• Garanties voor het borgen van een bestendige functie.
  • Garanties voor het borgen van het inzetniveau.
  • Werkgelegenheid en standplaatsgaranties.
  • Mogelijkheid voor die hoofdconducteur die naar V&S wenst over te stappen daarvoor ook voor in aanmerking komt.
  • Uitbreiden V&S zodat om de sociale veiligheid op en rondom de trein te verhogen.
  • Bij het niet halen van het boa-examen niet de deur uit, maar in functie blijven.

We blijven je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.