Chauffeurs niet akkoord met voorstel over veiligheid buslijnen Ter Apel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 24 december 2021

Buschauffeurs op de buslijnen door Ter Apel gaan niet akkoord met het voorstel over het verbeteren van de veiligheid. De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid stuurde deze week na een gesprek met de chauffeurs een brief waar de plannen in staan.

Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Onze leden vinden dat de voorstellen niet voldoen aan de eisen die ze eerder stelden. Zo komt er geen permanent toezicht bij de haltes op station Emmen en in Ter Apel.’

Boa

De staatssecretaris schrijft in de brief dat er vanaf 21.00 uur een boa op buslijn 72 mee gaat rijden en dat de al bestaande pendelbus tussen station Emmen en het AZC in Ter Apel gaat rijden vanaf de eerste tot de laatste trein. ‘De chauffeurs hadden liever gezien dat de boa’s vanaf 18.00 uur mee zouden rijden, maar dat willen ze voorlopig wel accepteren. Maar het ontbreken van toezicht bij de haltes en het feit dat er geen boa op de pendelbus komt, maakt dat ze het voorstel nu onvoldoende vinden’, aldus Kuiper.

Zorgen

Passagiers waar de problemen zich mee voordoen, reizen voornamelijk tussen Emmen en Ter Apel. Ze weigeren te betalen en proberen met geweld en intimidatie toch de bus in te komen. In een enquĂȘte die FNV eerder dit jaar hield, zegt 90% van de chauffeurs zich zorgen te maken over de veiligheid. ‘Chauffeurs maken zich al zorgen, voordat zij beginnen aan de busrit’, aldus Kuiper, ‘terwijl ze net als iedereen normaal hun werk moeten kunnen doen, zonder zich daar op weg ernaartoe, al druk om te maken.’

Meer beveiliging

De buschauffeurs willen daarom meer beveiliging op de bussen en bij de haltes om geweldsincidenten tegen te gaan. In juli is de staatssecretaris van Justitie naar Emmen gekomen om met de chauffeurs over een oplossing voor de problemen te praten. Ook heeft FNV meerdere keren met Qbuzz overlegd om tot een oplossing te komen.

Acties

Om de eisen kracht bij te zetten, hebben de chauffeurs twee keer actie gevoerd. Bij de eerste actie werden de haltes in Ter Apel overgeslagen. Bij de tweede actie is in de spits een werkoverleg gehouden, waardoor de bussen op dat moment niet reden. FNV gaat samen met de leden in overleg om de vervolgstappen te bespreken.