Cao-onderhandelingen DEKRA Rail stilgelegd

Door Redactie 23 december 2021

Vakbonden FNV Spoor, CNV Vakmensen en VHS Railprofessionals hebben in december 2 ronden onderhandeld met de directie van DEKRA Rail over een nieuwe CAO. De onderhandelingen verliepen stroef. De standpunten lagen en liggen mijlenver uit elkaar.

Salaris grootste struikelblok

Grootste struikelblok is het salaris. De vakbonden willen een automatische prijscompensatie (APC) opnemen in de cao, waardoor het salaris ieder jaar automatisch gecompenseerd wordt voor de koopkrachtdaling (die wordt veroorzaakt door de inflatie). Eigenlijk dus gewoon indexeren, om het salarisniveau gelijk te houden. Daarnaast willen de bonden een salarisverhoging van €100,- op het maandsalaris. Hiermee gaan de lager- en modaal betaalde werknemers er in percentage meer (maar in euro’s evenveel) op vooruit dan de hoger betaalde werknemers.

De directie van DEKRA Rail vindt de APC onbespreekbaar en wil niet verder gaan dan een verhoging van 1,2% en een bedrag van €40,- Dit dekt nog niet eens de inflatie (voor 2021 geschat op 2,68%) en is daarmee een achteruitgang in koopkracht. Op die manier is DEKRA Rail geen aantrekkelijke werkgever voor (nieuwe) medewerkers.

Hoe nu verder?

Na de tweede onderhandelingsronde hebben de vakbonden en aanwezige kaderleden daarom de onderhandelingen stilgelegd, om eerst in overleg te gaan met de vakbondsleden. De leden waren erg teleurgesteld in het bod van DEKRA Rail en voelen zich als werknemers daardoor niet gewaardeerd.

De leden, kaderleden en vakbonden gaan zich beraden over welke acties er ondernomen kunnen worden om DEKRA Rail op andere gedachten te brengen. We komen hier spoedig bij jullie op terug.