Beste FNV Spoor vrienden, naar aanleiding van onze berichtgeving rondom de verhoogde gevaarzetting van de gewijzigde RET-procedure, ontvingen wij vanuit meerdere standplaatsen alarmerende signalen.
Het gaat om de gewijzigde communicatie via de GSM-R, waarbij NS zelf aangeeft dat het vanwege een probleem met de GSM-R kan voorkomen dat de machinist de verkeerde treindienstleider aan de lijn krijgt. Dit bovenop de extra contactmomenten voor betreffende
machinist. De druk op de machinisten neemt door de gewijzigde procedure dusdanig toe dat fouten voor de hand liggen. Dit blijkt uit meerdere STS-en en deadlocks. Voor ons staat vast dat een procedure is ingevoerd die vooraf onvoldoende getoetst is. Een absoluut
vereiste voor veiligheid.
Het is een landelijk probleem waarbij de problemen, onduidelijkheden en gevaarzetting per standplaats verschillen. Daarnaast ontvingen wij berichten dat medewerkers onder druk worden gezet. Bij looppaden die niet voldoen aan de norm, wordt zelfs geadviseerd
met een zaklamp te werken.
Tijdens het vakbondsoverleg van 20 december jl. hebben wij de directie op de verhoogde gevaarzetting vanwege de nieuwe RET-procedure aangesproken en zijn er tussen bonden en NS afspraken gemaakt. Eén van de afspraken is dat de STS passages die voortkomen
uit de nieuwe RET procedure tijdelijk niet in het persoonlijk dossier wordt opgenomen. Dit draagt bij aan de lerend vermogen van een juiste veiligheidscultuur. De dominante gedeelde opvatting was en is ‘We doen het veilig of we doen het niet!’
Veilig werken is ook je eigen verantwoordelijkheid maar NS is en blijft eindverantwoordelijk
Wij hebben de laatste weken de directie meerdere malen opgeroepen de problemen snel op te lossen. Uiteraard is en blijft NS als werkgever verantwoordelijk voor de veilige werkomgeving van haar medewerkers. Nu NS naar het schijnt de problemen nog steeds niet
onder controle te hebben, is het ook aan het vakman(vrouw)schap om te beslissen of je een taak veilig kan uitvoeren of niet. Als je inschat dat een taak niet veilig kan worden uitgevoerd, adviseren wij de situatie bij je TM te melden en in ieder geval niet
op onveilige manier te doen.
Meld gevaarlijke situaties
Kom je voor een door de nieuwe RET procedure ontstaande gevaarlijke situatie te staan, meld deze dan direct bij je TM, maar geef deze ook door aan onze lokale FNV Spoor kadergroep. Wij zullen dan het lokale management aansporen de situatie op te lossen. En
vergeet niet, “We doen het veilig of we doen het niet!”
Met vriendelijke groeten,
Henri Janssen (Vakbondsbestuurder)
Ga voor meer informatie over en onze inzet voor de toekomst van het spoor ga je naar
www.fnv.nl/spoor.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.