Akkoord tijd-voor-tijd bij Vrijbloed

Door Redactie 17 januari 2019

FNV en Stichting VNB hebben overeenstemming bereikt met Vrijbloed Transport aangaande een vrijwillige tijd-voor-tijd regeling. Het transportbedrijf uit Haarlem zal in het vervolg de regeling enkel nog toepassen bij werknemers die ermee akkoord zijn gegaan.

Na een lange radiostilte hebben Vrijbloed, FNV en Stichting VNB weer rond de tafel gezeten. Het in 2015 gestarte dossier met betrekking tot de naleving van de Cao Beroepsgoederenvervoer over de weg was op diverse onderdelen al afgesloten. Uiteindelijk stond enkel nog het punt ‘vrijwillige tijd-voor-tijd regeling’ open. Hierover is eindelijk overeenstemming bereikt.

Werknemer moet akkoord gaan

Het meest belangrijke is dat de vrijwillige tijd-voor-tijd regeling alleen wordt toegepast bij werknemers die hiermee uitdrukkelijk akkoord zijn gegaan, dus hebben getekend. Hebben zij dit niet, dan mag Vrijbloed, met name actief in de wegenbouw, de regeling niet (meer) toepassen.

Opgebouwd saldo

Verder zijn er afspraken gemaakt over het opgebouwde tijd-voor-tijd saldo. Dit saldo kon in december 2018 worden uitbetaald. Ook konden de werknemers ervoor kiezen het saldo op te nemen als tijd-voor-tijd uren in de periode 1 december 2018 tot 1 april 2019. Het saldo dat op 1 april nog openstaat, wordt in april uitbetaald. Ook alsnog akkoord gaan met de tijd-voor-tijd regeling behoort tot de keuzemogelijkheden.

Tevreden

FNV en haar cao-bewaker Stichting VNB zijn tevreden over de gemaakte afspraken. Wij zijn namelijk niet tegen een vrijwillige tijd-voor-tijd regeling, mits er maar een goede reden voor is, de regeling inhoudelijk klopt en op een goede manier tot stand komt. In de wegenbouw heb je nu eenmaal in de winterperiode een groot risico op minder werk.

Waar wij wel op tegen zijn, is verkeerd gebruik van tijd-voor-tijd regelingen. Zoals de regeling toepassen bij werknemers die niet akkoord zijn gegaan, de regeling toepassen terwijl er wel voldoende werk is, etc.

En nu?

Als een werknemer ervoor kiest het saldo te laten uitbetalen en geen nieuwe vrijwillige tijd-voor-tijd regeling aan te gaan, dan mag Vrijbloed deze regeling ook niet meer toepassen. Vanaf nu dienen alle gemaakte overuren te worden uitbetaald. Vrijbloed moet ervoor zorgdragen dat de werknemers de garantie-uren kunnen maken. Lukt dit niet, dan moet het bedrijf de uren aanvullen tot 40 uur. Het mag deze aanvulling niet verrekenen met vakantie-uren of met overuren van andere weken.

Ook kunnen de werknemers ervoor hebben gekozen alsnog een vrijwillige tijd-voor-tijd regeling te ondertekenen. Vanaf dat moment bouwen zij vanaf 1 april 2019 conform de (getekende) regeling weer tijd-voor-tijd uren op.

Let op!

De Cao Beroepsgoederenvervoer over de weg loopt af op 31 december 2019 en daarmee komt ook een einde aan gemaakte tijd-voor-tijd regelingen. Op dat moment moet Vrijbloed een nieuwe regeling aanbieden. Wanneer een nieuwe sector-cao tot stand komt, moet de werkgever wederom een nieuwe regeling aanbieden. Deze laatste (getekende regeling conform cao) moet door Vrijbloed - opnieuw - worden aangemeld.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.