Vlak voordat het ultimatum afliep dat FNV Havens aan het Amsterdamse overslagbedrijf IGMA had gesteld, zijn er alsnog onderhandelingsresultaten bereikt over een cao en een sociaal plan.
Volgens Ruud Wennekes van FNV Havens ‘heeft IGMA er verstandig aan gedaan om het niet op acties te laten aankomen. De leden kunnen trots zijn op dit resultaat, er zit een flinke salarisverhoging in en mocht er iets fout gaan, dan hebben zij een sociaal plan voor vijf jaar.’
Naast de automatische prijscompensatie worden de lonen op 1 januari 2019 en 1 januari 2020 verhoogd met 2,5%. Gedurende de looptijd van de tweejarige cao is een werkgelegenheidsgarantie afgesproken, waarbij er geen gedwongen ontslagen op economische gronden zullen vallen. Wennekes: ‘Mochten er onverhoopt toch mensen weg moeten, dan wordt eerst naar vervangend werk gezocht bij collega bulk- en overslagbedrijven.’ Ook de eis van een reiskostenvergoeding van 0,19 cent per kilometer is door IGMA ingewilligd.
Omdat het onduidelijk is of IGMA door moederbedrijf Cargill wordt verkocht, is het belangrijk dat er tegelijkertijd een sociaal plan is afgesproken. ‘Er ligt nu tenminste een pakket met afspraken waarop de mensen kunnen terugvallen als dat nodig is’, aldus Wennekes.
Op 18 oktober liepen de cao-onderhandelingen met IGMA na twee rondes vast. Het cao-bod van IGMA stond zo ver af van wat de leden van FNV Havens eisen, dat verder onderhandelen geen zin meer had. Eén van de breekpunten was het loon. Na een aantal jaar op de nullijn te zijn gebleven, eisten de werknemers een normale cao-loonsverhoging. Daarom stelde FNV Havens begin november het overslagbedrijf een ultimatum, dat vannacht om één minuut na middernacht zou verlopen.
Bij IGMA werken 97 mensen.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.