FNV Spoor agendeert gevaarzetting i.v.m. nieuwe RET-procedure

Redactie
Door Redactie 20 december 2018

Uit het vakbondsoverleg van donderdag 20 december 2018

Beste FNV Spoor vrienden, zoals jullie weten rolt NS in samenspraak met ProRail de nieuwe RET-procedure over alle standplaatsen uit. FNV Spoor ontving vanuit diverse standplaatsen meldingen over gevaarlijke situaties die deze procedure met zich mee brengt.

De meldingen betreffen o.a. een alarmerend aantal STS passages, het verdubbelen van het aantal contactmomenten van Machinisten met Werkvoorbereiders en Treindienstleiders, welke in sommige gevallen tot gevaarlijke misverstanden leiden en tot onaanvaardbare verhoging werkdruk. Ook het deels afschaffen van het portofoonverkeer wordt als zeer onwenselijk ervaren. In de oude procedure luisterden collega’s via de portofoon met elkaar en de treindienstleiders mee, zodat iedereen van elkaar wist waar iedereen zich bevond en naar toe ging. Dat meeluisteren is dus nu voortaan onmogelijk. En dat verhoogd de veiligheid zeker niet. FNV stelt voor om over te gaan tot digitale GSM-R handheld portofoons.

Wij gaven NS tevens mee dat men daar waar de nieuwe procedure wordt ingezet, de Mcn daarover zeer kort vooraf onvolledig en onjuist worden geïnformeerd. Waardoor het logisch is dat het voorkomt dat Mcn  niet goed voorbereid aan het werk gaan. Wij vinden het onbegrijpelijk dat NS de Mcn niet vanaf het begin bij dit proces hebben betrokken. NS erkent deze omissie.

Voor de standplaats Utrecht (CTW) komt daar nog bij dat er in het spoor telkens twee wisselwachters bij en in het spoor lopen, welke de taak hebben de wissels met de hand te bedienen. Door het wegnemen van de portofoons staan zij met niemand meer in contact en moeten zij maar op het dienstkaartje vertrouwen, om in te schatten welke trein wanneer waar rijdt, om hun persoonlijke veiligheid te borgen.

Afgelopen vrijdag heb ik NS opgeroepen per direct maatregelen te nemen om de veiligheid te borgen. Vanmorgen hebben ondergetekenden,  deze situaties tijdens het vakbondsoverleg met de directie NS Service en Operatie besproken. De directie gaf aan blij te zijn met de interventie van FNV Spoor. De door NS uitgenodigde specialisten Daniëlle Smolders (Projectleider O&S) en Mirjam Kop (Directeur QHSE) gaven aan wat er reeds door NS was ingezet en waarmee NS nu nog bezig is. NS stelt dat de nieuwe werkwijze niet onveilig is. Daarop hebben wij aangegeven dat ons andere geluiden hebben bereikt en dat het aantal incidenten zoals deadlocks, waarbij twee rijwegen op het zelfde spoor naar elkaar toe worden ingesteld en het aantal STS passages die andere geluiden bevestigen.

Gemaakte afspraken:
Met directeur Service en Operatie Koen Sueters  hebben we het volgende afgesproken:

Specifiek voor Utrecht:
• Uiterlijk voor de kerst, maar liefst veel eerder, zorgt NS voor een oplossing voor de wisselwachten. Daarvoor zal weer gebruik van de portofoon mogelijk worden gemaakt.

Landelijk:
• NS onderzoekt of in de communicatie van de Mcn de werkvoorbereider er tussenuit gehaald kan worden.
• NS zorgt voor een landelijke uniforme werkwijze, waarbij het management lokale regels en afspraken zal toevoegen.
• De meldingsbereidheid van STS passages voortkomend uit de nieuwe RET procedure moet omhoog. In Utrecht heeft de MSO afgekondigd dat gedurende de pilot STS passages voortkomend uit de nieuwe RET procedure niet in de Persoonlijke Dossiers (PD) zullen worden opgenomen.
Dit wordt landelijk overgenomen. Hiervoor worden lokaal redelijke termijnen (looptijden van niet opnemen in PD) vastgesteld. Ook zal er goed beschreven moeten worden om welke situaties het dan specifiek gaat.
• De leermomenten die wij hebben ingebracht en tijdens de pilots aan het licht zijn gekomen, zullen bij de standplaatsen waar de nieuwe RET procedure nog ingevoerd moeten worden, nadrukkelijk worden meegenomen. Zoals de Mcn veel eerder informeren en betrekken op dit proces.

Koen Sueters gaf nog mee dat werkdruk nooit het veilig werken mag beïnvloeden en stelde dat veiligheid altijd boven snelheid moet gaan en dat mensen hem daarop ook altijd op aan moeten spreken.


Kortom:  “We doen het veilig of we doen het niet.”

Met vriendelijke groeten,
Rachelle Bartholomeus (Mcn, FNV Spoor kaderlid Utrecht)
Michel Velders (Mcn, FNV Spoor kaderlid Den Haag)
John Foxen (Mcn, FNV Spoor kaderlid Eindhoven, Voorzitter veiligheidscommissie FNV Spoor)
Alita Zoer (Voorzitter FNV Spoor Sectorraad NSR)
Henri Janssen (Vakbondsbestuurder)

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.