Conflict over Wmo-vervoer in Midden-Groningen bijgelegd

Door Redactie 7 december 2018

FNV Taxi, Connexxion Taxi Services en de gemeente Midden-Groningen gaan samen onderzoeken hoe zij het Wmo-vervoer beter en goedkoper kunnen organiseren. Dat hebben de drie partijen vandaag onder leiding van bemiddelaar Jan Bos, directeur van Publiek Vervoer Groningen en Drenthe, met elkaar afgesproken. Met deze afspraak is het conflict bijgelegd en zijn verdere acties van de baan.

Wethouder Jan Jakob Boersma is verheugd over de gemaakte afspraken: “De meerwaarde zit hem erin dat we gebruikmaken van elkaars kennis en ervaring om zo goede en verantwoorde keuzes te maken voor het Wmo-vervoer. Samenwerken brengt ons verder.” Bestuurder Minke Jansma van FNV Taxi: “Na de strijd met gemeente Midden -Groningen zijn onze leden blij dat de werkverdringing nu van tafel is en partijen  als gelijkwaardige gesprekspartners in overleg gaan over de mobiliteit in de toekomst in de Regio Groningen en Drenthe.”

Afspraken

De gemeente stopt met de voorbereiding van het plan om het ziekenhuisvervoer door vrijwilligers uit te laten voeren. FNV Taxi stopt met de voorbereiding van nieuwe acties voor Wmo-vervoer. In plaats daarvan gaan de partijen samen kijken hoe het Wmo-vervoer beter, efficiƫnter en goedkoper kan worden georganiseerd zonder werkverdringing. In januari beginnen de gesprekken hierover.

Geen verandering voor Wmo-pashouders

In de afgelopen maanden is onrust ontstaan over het plan van de gemeente Midden-Groningen om het ziekenhuisvervoer met vrijwilligers uit te gaan voeren. Dit heeft onder andere geleid tot een staking waardoor Wmo-pashouders uit de gemeente Midden-Groningen op 30 november niet konden reizen met hun Wmo-pas. Door de vandaag gemaakte afspraken verandert er voor de Wmo-pashouders verder niets. Zij kunnen op de gebruikelijke manier hun ritten reserveren.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.