Discussie laait op over omvorming ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan

Redactie
Door Redactie 29 november 2018

De belangrijkste taak van ProRail is ‘betrouwbaar en veilig spoorvervoer’. Op precies dat punt hebben op 8 juni 2016 alle stakeholders in de spoorsector hun zorg uitgesproken in het rondetafelgesprek, dat hierover door de Tweede Kamer was georganiseerd. Reizigersvervoerders, goederenvervoerders, consumentenorganisaties, verladers, havens en bonden waren het erover eens om de ingeslagen opgaande lijn van ProRail niet te verstoren.

FNV Spoor wil:

  1. Eén integraal spoorbedrijf. Verstoor de goede samenwerking in de spoorsector niet. 
  2. De sturingsrelatie tussen ministerie en ProRail moet nog in de wet opgenomen worden. 
  3. Een officieel onderzoek of ProRail als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) verenigbaar is met Europese regelgeving. 
  4. Uitsluitsel over hoe de kwestie rond de BTW-vergoeding wordt opgelost. 
  5. Uitsluitsel over de risico’s als overeenkomsten tussen ProRail en gebruikers voortaan onder publiek recht vallen. 
  6. Zekerheid dat de cao ProRail, het Spoorwegpensioenfonds en sociale eenheid cao NS onverkort van toepassing blijven op de werknemers van ProRail.

Door ProRail om te vormen tot een ZBO krijgen medewerkers van ProRail de status van ambtenaar en ProRail schuift op naar het departement. Hierdoor haal je ProRail uit de spoorsector en zal de balans in de sector worden verstoord. ProRail verliest haar onafhankelijkheid. NS zal dit ervaren alsof ProRail op de schoot van het departement zit. ProRail gaat dan met de rug naar het veld staan en met het gezicht naar Den Haag. Dit is niet bevorderlijk voor de klantvriendelijkheid en effectiviteit, dat bleek ook zo bij de fiscus en het UWV. Bovendien geeft deze ingreep voeding aan het voor NS en ProRail ongewenste idee dat de stations op termijn onder ProRail worden geplaatst.

Lees de hele brief

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.