De belangrijkste taak van ProRail is ‘betrouwbaar en veilig spoorvervoer’. Op precies dat punt hebben op 8 juni 2016 alle stakeholders in de spoorsector hun zorg uitgesproken in het rondetafelgesprek, dat hierover door de Tweede Kamer was georganiseerd. Reizigersvervoerders, goederenvervoerders, consumentenorganisaties, verladers, havens en bonden waren het erover eens om de ingeslagen opgaande lijn van ProRail niet te verstoren.
Door ProRail om te vormen tot een ZBO krijgen medewerkers van ProRail de status van ambtenaar en ProRail schuift op naar het departement. Hierdoor haal je ProRail uit de spoorsector en zal de balans in de sector worden verstoord. ProRail verliest haar onafhankelijkheid. NS zal dit ervaren alsof ProRail op de schoot van het departement zit. ProRail gaat dan met de rug naar het veld staan en met het gezicht naar Den Haag. Dit is niet bevorderlijk voor de klantvriendelijkheid en effectiviteit, dat bleek ook zo bij de fiscus en het UWV. Bovendien geeft deze ingreep voeding aan het voor NS en ProRail ongewenste idee dat de stations op termijn onder ProRail worden geplaatst.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.