Loon, werkdrukvermindering en generatiepact staan centraal. Bezoek ledenvergadering om mede de inzet bij cao onderhandelingen te bepalen.
Op 31-12-2018 loopt de huidige cao MMV 2018 af.
Laten we maar met de deur in huis vallen. Voor 1-1-2019 hebben we geen nieuwe cao. Sterker nog, het is maar de vraag of we al voor eind dit jaar aan de onderhandelingstafel zitten. We zijn nog met de afronding van de cao- teksten van 2018 bezig en formeel is
deze cao nog niet aangemeld bij het Ministerie SZW. Dat heeft overigens geen gevolgen voor de uitvoering van gemaakte afspraken. Het geeft wel aan dat cao-trajecten soms lange tijd vergen, zowel in aanloop, onderhandelingen en vervolgens in de afhandeling.
We laten ons echter niet door tijdsdruk leiden. We gaan inventariseren wat de wensen van onze leden zijn, beoordelen of ze realiseerbaar zijn en de inzet zorgvuldig verwoorden in een voorstellenbrief voordat we gaan onderhandelen.
Wijziging onderhandelingsdelegaties
Roel Nak gaat binnenkort van zijn pensioen genieten en zijn plek namens FNV wordt ingenomen door Mario Okkerse. We hebben in de sectorraad op passende wijze afscheid genomen van Roel en hem bedankt voor zijn jarenlange inzet als kaderlid binnen Multimodaal.
Ook bij werkgevers gaat er iets veranderen. Qbuzz zal deel gaan uitmaken van het overleg. Qbuzz heeft het concessiegebied DAV gewonnen en gaat per december de nieuwe concessie deels onder de cao MMV uitvoeren. Zij hebben zich aangemeld als lid van de werkgeversorganisatie.
Speerpunten voor cao MMV 2019
In een bijeenkomst met de Sectorraad Mumo hebben we besproken welke voorstellen we met onze leden willen bespreken. Daaruit zijn een paar speerpunten geformuleerd.
• Loonsverhoging
• Werkdrukvermindering
• Generatiepact afspraken
• Ontziemaatregelen ouderen
Ledenvergaderingen.
Op de ledenvergaderingen zullen we inhoudelijk ingaan op genoemde speerpunten en natuurlijk overige punten die zijn geformuleerd. In de inleiding hebben we niet voor niets gesteld dat we ook gaan beoordelen of eisen realiseerbaar zijn of niet. Hier moeten we
het vooraf goed met elkaar over hebben om geen verkeerde verwachtingen te wekken. Wij proberen alle ledenvergaderingen te plannen in de 2e helft van november. Uitnodigingen daarvoor zullen binnenkort de deur uitgaan.
Toch even……
Misschien goed om toch even te benadrukken dat het belangrijk is op ledenvergaderingen aanwezig te zijn omdat er ook gewoon keuzes, misschien wel lastige, gemaakt moeten worden. Wat betekent een landelijke FNV-looneis van 5%. We gaan de volle 5% loonruimte
claimen, maar moeten wel realistisch naar de verdeling daarvan kijken. Deels in centen t.b.v. een reële loonsverhoging en deels in het realiseren van generatiepact afspraken in aanvulling op de 60+ regeling. Bijv. een regeling afspreken van 50% werken, 80%
salaris en 100% pensioenopbouw. Wat willen we precies afspreken ter vermindering van werkdruk. Lengte dienstdelen beperken, gebroken dienst dusdanig omschrijven dat het weer gaat om het rijden van spits zoals ooit bedoeld was, gemiddelde dienstlengte maximaal
8 uur, lengte en positionering pauzes in diensten. We kunnen veel bedenken, maar is alles tegelijk realiseerbaar of moeten we misschien prioriteiten stellen. Ook willen we dat ontziemaatregelen voor al het personeel gaan gelden en niet alleen voor rijdend
personeel. Kan dat onder huidige afspraken of moeten we er iets anders voor bedenken.
Genoeg om over mee te praten en over mee te beslissen. Zoals gezegd volgen binnenkort de uitnodigingen voor de ledenvergaderingen.
Met vriendelijke groet
Pieter Beuzenberg, bestuurder FNV
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.