Na aanvankelijk getreuzel aan werkgeverskant, een heel groot aantal voorbereidende bijeenkomsten en heel wat onderhandelingsronden ligt er nu een eindbod van werkgevers. De FNV onderhandelingsdelegatie en de kaderleden vinden dat onvoldoende. Wij roepen onze leden dan ook met klem op om massaal naar de ledenbijeenkomsten te komen en er daar over te stemmen.
Hier vind je het document ‘Stand van zaken onderhandelingen’ (pdf). Het kan zijn, dat hier nog kleine tekstuele aanpassingen in gemaakt worden, echter dat zal geen grote invloed hebben op de inhoud van de afspraken.
Loon: 4,25 % per periode 1 2019 voor een looptijd van periode 8 2018 t/m periode 13 2019 (dus ongeveer 1,5 jaar). FNV heeft in haar voorstellenbrief een looneis van 3,5 % per periode 8 2018 en
3,5 % per periode 1 2019 gedaan.
Modernisering cao
Er zijn beginstappen gezet in het kader van de modernisering van de cao. Deze afspraken raken vooral de Uppers. Aangezien deze afspraken nogal ingrijpend en complex zijn is het van belang dat je, voordat je hierover een oordeel vormt, de mondelinge toelichting gehoord hebt tijdens de ledenvergaderingen.
5 mei
5 mei wordt eens in de 5 jaar (in het lustrumjaar) in de cao een feestdag conform de afspraken die ook voor o.a. Nieuwjaarsdag gelden.
Per periode 1 2019 ontvangen werknemers als zij hun vakantierechten opnemen een vergoeding van 100% gebaseerd op het gemiddelde van hun toeslagen die voortkomen uit artikel 8.1.a (werken buiten dagvenster) en artikel 8.3.c (vergoeding voor een oproep tijdens een bereikbaarheidsdienst).
Wij zijn zeer teleurgesteld over de afspraken die in het eindbod staan over de ORT uit het verleden.
Wij weten dat onze leden de betaling vanuit het verleden (periode oktober 2012 tot periode 1 2019) bij voorkeur als 100% eenmalig in geld willen ontvangen.
Werkgevers willen niet verder gaan dan:
100% in het geval dat deze ‘schuld’ omgezet wordt in verlofrechten in plaats van geld, waarbij ook nog eens voorwaarden gesteld worden over opname van deze verlofrechten.
Als werknemers deze ‘schuld’ in geld betaald willen krijgen dan wordt het bedrag niet in 1 keer, maar verdeeld over periodebedragen gedurende 4 tot 6 jaar uitbetaald, volgens onderstaand schema.
Voor uitbetalen zijn er 3 mogelijkheden:
1. 90% van de waarde verdeeld over 78 periodes (6 jaar)
2. 80% van de waarde verdeeld over 65 periodes (5 jaar)
3. 60% van de waarde verdeeld over 52 periodes (4 jaar)
Het meest verbolgen zijn wij over het feit, dat werkgevers met vakbonden op 6 juli jl. overeengekomen zijn, dat de ORT-kwestie vanuit het verleden buiten de cao gehouden wordt. Ondanks deze afspraak hebben werkgevers in het overleg van 3 september jl. een bom onder de onderhandelingen gelegd door te stellen dat er zonder ‘deal’ over de ORT-terugbetaling geen cao-afspraken komen.
FNV Spoor is zeer ontevreden en teleurgesteld over het gehele proces en het feit dat werkgevers zich regelmatig niet aan gemaakte afspraken gehouden hebben.
In het laatste cao-akkoord (onderhandelingsresultaat van 5 juli 2017) hebben werkgevers vast laten leggen dat zij in het najaar van 2017 aan de slag willen met de modernisering van de cao en dat een Algemene Verbindend Verklaring (AVV) van de cao van groot belang voor ze is.
• Pas op aandringen van FNV is er eind oktober 2017 een voorzichtige start gemaakt met de gesprekken over de modernisering van de cao.
• De aanvraag voor de AVV hebben werkgevers onnodig lang laten liggen. Uiteindelijk heeft het ministerie SZW pas enkele weken voor het aflopen van de cao de AVV toegekend.
• Voor de start van de onderhandelingen in april 2018 heeft FNV in haar voorstellenbrief heel duidelijk aangegeven dat onze leden het onacceptabel vinden als er weer een ‘cao-loos’ tijdperk komt. Mocht de tijd te krap worden om tot een nieuw cao-resultaat te komen, dan moet de lopende cao met een loonsverhoging en enkele kleine wijzigingen verlengd worden om tijd en rust te winnen. Helaas! Toen het moment er was gaven werkgevers hier weer geen medewerking aan.
Werkgevers en vakbonden hebben ongelofelijk veel tijd en energie gestoken om tot nieuwe cao-afspraken te komen. De technische werkgroep is vele malen bij elkaar geweest om voorstellen voor de modernisering uit te werken. Diverse overige werkgroepen zijn aan de slag gegaan. In de periode van november 2017 tot april 2018 is het Regieteam regelmatig bijl elkaar geweest. En in de periode
april 2018 t/m oktober 2018 hebben we maar liefst 10 keer onderhandeld over de cao.
De oude cao is alweer verlopen sinds periode 8 2018 en er ligt een eindbod van werkgevers waar wij niet blij mee zijn.
De afspraken over de modernisering van de cao zijn complex en een mondelinge uitleg en discussie hierover is wenselijk.
Wat de regeling rond de betaling van de ORT over verlof vanuit het verleden betreft willen we de betrokken werknemers graag informeren over de mogelijkheid om dit aan de rechter voor te leggen.
En, mochten onze leden het eindbod afwijzen, dan willen we met jullie de consequenties hiervan bespreken en afspraken maken over de vervolgstappen.
In tegenstelling tot eerdere ledenvergaderingen over cao-resultaten worden deze bijeenkomsten niet samen met het CNV en vakvereniging HZC gehouden. Graag willen wij tijdens de bijeenkomsten uitleg geven wat hier de reden voor is.
Om zo veel mogelijk leden in de gelegenheid te stellen om hun stem uit te brengen houden we de ledenvergaderingen verdeeld op locaties in het hele land en over een periode van 2 weken. Hier vind je het overzicht van de vergaderingen (pdf).
Laat je werkgevers zien, dat je de cao belangrijk vindt en kom massaal naar de bijeenkomsten. Spreek je collega’s aan en stimuleer ze om ook aanwezig te zijn. Ook niet-leden zijn van harte welkom. Stemmen over het eindbod kunnen echter uitsluitend leden van de vakbonden. HET GAAT OM JULLIE CAO, OM JULLIE ARBEIDSVOORWAARDEN.
Veronika Teunissen,
Bestuurder FNV Spoor
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.