FNV Spoor biedt Tweede Kamerleden dinsdagmiddag 9 oktober een petitie aan met een pleidooi het spoorgoederenvervoer te stimuleren. De vakbond doet dit samen met alle sectorpartijen in het spoorvervoer.
De aanbieding is aan de vooravond van een overleg in de Tweede Kamer over de toekomst van het spoor op 11 oktober.
Om de groei van goederenvervoer per spoor te stimuleren lanceerden sectorpartijen in het spoorgoederenvervoer en het ministerie op 19 juni een gezamenlijk pakket aan maatregelen. FNV Spoor ondersteunt dit pakket. Het beschermt Nederlandse banen, is goed voor het klimaat en draagt bij aan veiliger Nederlandse wegen en het bestrijden van files.
De vakbond is blij met de vaart die staatssecretaris Van Veldhoven brengt in het nakomen van de afspraken uit het regeerakkoord om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. De gebruikvergoeding van het spoor wordt tot 2023 jaarlijks flink verlaagd en komt op een gelijk niveau met Duitsland. Dit is een noodzakelijke steun in de rug voor de werkgelegenheid in de Nederlandse spoorsector die de afgelopen jaren onder druk heeft gestaan als gevolg van de scheve concurrentieverhoudingen met het internationale wegtransport.
FNV Spoor vindt het onverstandig dat tegelijkertijd de gebruikersvergoeding door ProRail wordt verhoogd. Dit zorgt voor oneerlijke concurrentie tussen goederenvervoer over de weg en spoorgoederenvervoer. Vrachtwagens betalen veel minder voor het vervoer dan spoorbedrijven. Wat de vakbond betreft moet deze oneerlijke concurrentie stoppen. FNV Spoor is voor een gelijk speelveld tussen de transportsectoren.
De vakbond vraagt verder aandacht voor extra spoorcapaciteit. Maatregelen zijn nodig om het belangrijke staalcomplex in IJmuiden en de zeehavens van Nederland bereikbaar te houden voor het spoorgoederenvervoer, nu en in de toekomst. Ook op andere trajecten die momenteel lijden onder de vertraagde ingebruikname van het ‘derde spoor’ in Duitsland, dient voldoende capaciteit voor het spoorgoederenvervoer beschikbaar te zijn, zodat de door staatssecretaris geformuleerde groeiambities ook echt gerealiseerd worden. FNV Spoor verwacht van het ministerie dat het maximale inspanningen levert om hun Duitse collega’s ervan te overtuigen dat ze haast maken met de aanleg van het derde spoor.
Het spoorgoederenvervoer heeft nog niet zo lang geleden fors geïnvesteerd in het spoorbeveiligingssysteem ERTMS, om op de Betuweroute te kunnen rijden. De financiële draagkracht ontbreekt in de sector om op korte termijn opnieuw 150 miljoen euro te investeren in een nieuwe versie van ERTMS. Daarbij bestaan bovendien serieuze risico’s als gevolg van technologische onzekerheden en vertraging bij de ingebruikname. Een volledige bekostiging door de overheid van de landelijke uitrol van ERTMS voor het spoorgoederenvervoer is daarom nodig.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.