Werkgevers in de taxibranche krijgen niet alle vacatures ingevuld, want chauffeurs zijn niet meer te vinden. Wat betekent dat voor jou als actieve chauffeur?
De lage lonen en hoge werkdruk spelen een grote rol bij de krapte op de arbeidsmarkt in de taxisector. Maar waar chauffeurs vooral over klagen is dat zij onvoldoende bij het werk worden betrokken. Werkgevers lijken alleen aandacht te hebben voor overleven van de ene naar de volgende aanbesteding en hebben minder oog voor kwaliteit van het werk en welzijn van de chauffeur. Al jaren is de chauffeur niet meer dan een nummer. Als je te veel kost of te veel risico meebrengt, dan wordt je eruit gewerkt. Maar de economie bloeit en overal liggen baantjes voor het oprapen, terwijl de werkgever, zonder oog voor werknemerswensen geen chauffeurs kan vinden die voor hem wil werken. Daarom is het nu tijd om je wensen kenbaar te maken.
Er is dus een schreeuwend tekort aan taxichauffeurs. Het is zo erg dat als werknemers aangeven, dat ze weg willen, bazen zich in allerlei bochten wringen om ze te behouden. Opeens is er een opzegtermijn van 3 maanden of de werkgever komt ze opeens tegemoet aan lang gekoesterde wensen. Een beter rooster, een vast contract, meer vaste uren, ander taxiwerk, noem maar op; er is meer mogelijk voor de chauffeur in deze bloeiende economische tijden. Maar als de werkgever jouw vertrek tegenhoudt, neem dan contact op met de bond.
De grote vraag is of jij van de economische voorspoed ook gebruik maakt. En hoe pak je dat eigenlijk aan? In dit artikel geeft FNV Taxi tips hoe jij het stuur weer in handen krijgt.
Pak allereerst jouw arbeidsovereenkomst erbij en lees deze nog eens goed door. Wat staat er bijvoorbeeld over opzegtermijnen of wat staat er bij je uurloon. Klop dit wel of verdien je te weinig? Onderhandelen over je salaris komt in de volgende nieuwsbrief aan de orde. Nu gaat het over opzeggen bij je baas! Het zou trouwens zo maar kunnen, dat je werkgever niet wilt dat je weggaat. Dan heb je een onderhandelingspositie.
Wat staat er in de cao:
In een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt geen einddatum opgenomen. De werknemer blijft in dienst totdat de overeenkomst eindigt met wederzijds goedvinden; van rechtswege; door opzegging door de werknemer; door opzegging door de werkgever na verkregen toestemming van het UWV Werkbedrijf; door ontslag op staande voet of door ontbinding door de kantonrechter. Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd eindigt bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd van de werknemer, zonder dat hiervoor opzegging is vereist.
In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is de bepaling opgenomen dat de werknemer in dienst is voor een bepaalde periode. In deze arbeidsovereenkomst kan staan, dat zowel de werkgever als de werknemer met elkaar hebben afgesproken om een bepaalde tijd met elkaar door te gaan. Beiden mogen niet afzonderlijk opzeggen; dit kan alleen als beiden akkoord gaan.
Maar wat nu als er niets is afgesproken? Dan geldt de wettelijke termijn.
We zien de laatste tijd in de taxibranche, dat de werkgever de werknemer niet binnen de daarvoor geldende termijn laat gaan. En als het ware de chauffeur langer aanhoudt. Dit mag niet. Als je weg wilt, dan hoort daar de geldende opzegtermijn bij.
Voor de werknemer is de opzegtermijn 1 maand. (tenzij in de arbeidsovereenkomst andere afspraken over zijn gemaakt). De arbeidsovereenkomst dient steeds per einde van de maand te worden opgezegd of bij werknemers die worden betaald per week of per periode van 4 weken, geldt de opzegtermijn per einde van de betalingsperiode.
Voorbeeld: krijg jij je loon per maand uitbetaald, en je zegt op per 31 oktober, dan kun je op 1 december ergens anders beginnen. Zeg je op per 2 oktober, dan kun je ook per 1 december weg. Je kunt altijd samen met je werkgever overeenkomen dat je eerder vertrekt. Het is handig dat je tijdig weet, wanneer je wilt opzeggen.
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.