Spreekuur voor inwoners Vlissingen

Problemen zorg- en minimaregelingen structureel

portret Niels Kater
Door Niels Kater 2 april 2024

Vanaf 3 april komt er een wekelijks spreekuur voor alle inwoners van Vlissingen die hun verhaal willen doen over de zorg- en minimavoorzieningen. Inwoners en zorgmedewerkers kunnen hier terecht met verhalen en klachten. Bovendien krijgen zij gratis juridische steun als zij onvoldoende ondersteuning of zorg krijgen vanuit de gemeente. De spreekuren worden gehouden in Stichting Inloophuis Vlissingen, een toegankelijke locatie in de armste wijk.

‘Hier in Vlissingen is echt sprake van onrecht’, stelt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit zijn geen incidenten meer, er is echt iets structureel mis in Vlissingen. Dat kunnen we nu wel concluderen na alle verhalen op onze bijeenkomsten en de uitzendingen van Kassa.’

Juridische steun

Het spreekuur is een initiatief van vakbond FNV. Naast de juridische steun bij het aanvragen van zorg en bezwaar en beroep staat er ook een team van advocaten en medici klaar om mensen gratis bij te staan bij complexe gevallen. Gezamenlijk kijken de partijen wat zij voor de inwoners kunnen doen.

Artikel 12-gemeente

Vlissingen is een zogenoemde ‘Artikel 12-gemeente’ geworden, vanwege mislukte investeringen met vastgoed en grond in het verleden. De wethouder die verantwoordelijk is voor dit financiële wanbeleid zit er nu nog. Tot overmaat van ramp adviseerde de inspecteur van het ministerie van Binnenlandse Zaken om te bezuinigingen op het sociaal domein. Volkomen onacceptabel vindt vakbond FNV.

Kritische moties worden weggestemd

Uit verschillende informatieavonden die de FNV heeft gehouden, is duidelijk geworden dat de problemen rond de zorg- en minimavoorzieningen structureel zijn in Vlissingen. Gemeenteraadsleden van de oppositie bevestigden dit beeld, maar kritische moties worden weggestemd door de coalitie. Hierdoor blijven inwoners en belangenverenigingen met lege handen achter.

VN-verdrag Handicap

De FNV maakt zich ook grote zorgen over de naleving van het VN-verdrag Handicap in Vlissingen. ‘Dat verdrag is in Nederland niet in goede handen’, zegt Jong daarover. ‘Dat heeft voor een deel te maken met de decentralisatie van sociaal beleid naar de gemeenten. De uitvoering van het verdrag is daarmee onderdeel van de postcodeloterij geworden. Heb je geluk, dan wordt het verdrag nageleefd, woon je in Vlissingen dan worden je grondrechten geschonden. De FNV zal dit onder de aandacht brengen bij het debat over de naleving van het verdrag op 3 april in de Tweede Kamer.’

110% van het wettelijk sociaal minimum

De gemeente dient ervoor te zorgen dat mensen die het financieel moeilijk hebben wat extra geld of een toeslag krijgen. In Vlissingen kom je in aanmerking voor ondersteuning tot 110% van het Wettelijk Sociaal Minimum, terwijl dat in de buurgemeenten tot 120% of zelfs 130% is. Doordat het percentage in Vlissingen zo laag ligt, vallen mensen ook vaak buiten de boot als het gaat om aanvragen voor bijvoorbeeld een collectieve zorgverzekering of een sportfonds.

‘We laten niet meer los’

De vakbond wil de verhalen en klachten van de inwoners en andere belanghebbenden inventariseren en kenbaar maken in Den Haag. Er moet een oplossing komen’, zegt Jong. ‘Als wij ergens onze tanden inzetten, laten we niet meer los.’

FNV Spreekuur

Vanaf 3 april elke woensdag van 14.00 tot 16.00 uur in de maanden april, mei en juni.

Stichting Inloophuis Vlissingen

Vincent van Goghlaan 241A