Situatie Vlissingen onacceptabel

portret Niels Kater
Door Niels Kater 20 februari 2024

Als je weinig geld hebt, dan ben je in Vlissingen slechter af dan de rest van Nederland. Dat is de trieste conclusie van vakbond FNV. Door financieel wanbeleid staat de gemeente Vlissingen onder toezicht van het Rijk. De bezuinigen worden voor een deel neergelegd bij de groep die juist heel hard financiële steun of WMO ondersteuning nodig heeft.

De FNV wil weten waarom de politiek deze keuzes heeft gemaakt en daarom gaat de vakbond op woensdag 28 februari in gesprek met de politiek. ‘Minima in Vlissingen hebben het gevoel dat het stadsbestuur ze in de kou laat staan’, zegt Maureen van de Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden. ‘Ze zijn met een laag inkomen slechter af dan in de buurgemeenten Middelburg en Veere. Ook met de WMO zijn er veel problemen en wat ons betreft moet dit anders en daarom gaan we daar met gemeenteraadsleden over in gesprek.’

Kassa

Afgelopen week was Kitty Jong, vicevoorzitter FNV te gast bij het televisieprogramma Kassa om het over de situatie in Vlissingen te praten:

Bezuinigen op andere posten

Volgens de FNV is het niet nodig om de bezuinigingen door te rekenen naar de minima. Er zijn andere manieren om te bezuinigen en er kunnen op andere posten bezuinigd worden. De vakbond wil samen met de politiek zoeken naar een oplossing voor dit nijpende probleem.

Uitnodiging om mee te praten

Het gesprek met de gemeenteraad is op woensdag 28 februari tussen 19:00 en 21:00 uur. De locatie is Speeltuin Scheldekwartier, Paardenstraat 68, 4381 AH Vlissingen. Mensen die mee willen praten of vragen willen stellen over dit onderwerp zijn van harte welkom. De koffie staat klaar.