Bestaanszekerheid is een recht voor iedereen

Ga naar de stembus op 22 november

Door Redactie 21 november 2023

De sociale zekerheid in Nederland staat sterk onder druk na decennia lang rechtse kabinetten. Daardoor neemt armoede toe en staat de bestaanszekerheid onder druk. FNV Uitkeringsgerechtigden strijdt al jaren voor verbetering van de sociale zekerheid en staat voor leven in plaats van overleven.

Bestaanszekerheid is een recht voor iedereen

Steeds meer mensen in de problemen

Door de rechtse kabinetten van de afgelopen jaren is dit steeds lastiger en merken we dat er steeds meer mensen in de problemen komen. Nederland heeft gezien hoe er bijvoorbeeld met de kindertoeslagaffaire of de boodschappenaffaire is omgegaan. Ongebreidelde controles op grote groepen mensen in de Participatiewet brengt burgers in de problemen, omdat niet duidelijk is wat er opgegeven moet worden. Terwijl de overheid en lokale overheid beter bezig kunnen zijn met het verhogen van het inkomen van de mensen in een uitkering.

Verhoog het minimumloon en de uitkeringen

De oplossing ligt voor de hand: verhoog het minimumloon naar € 16 per uur. Met daaraan gekoppeld alle uitkeringen en de AOW. De laagste inkomens hadden al moeite rond te komen. Zij komen nu helemaal in de problemen door de hoge inflatie. Bovendien is het minimumloon in Nederland al decennia te laag. Verhoging van het minimumloon is al jaren een speerpunt van de FNV en nú is de tijd om dit te realiseren.

Ga naar de stembus

Vanuit FNV Uitkeringsgerechtigden vinden we dan ook dat uitkeringsgerechtigden goed moeten kijken welke partijen een onmiddellijke ophoging van het minimumloon van € 16 per uur in hun programma hebben staan. Zo zorgen we ervoor dat het minimumloon ook echt een belangrijk punt gaat zijn in het nieuwe kabinet.