FNV en DIDF roepen op: Blijf niet thuis en ga stemmen

Zaterdag manifestatie in Zaandam

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 maart 2023

FNV en DIDF (de Federatie van Democratische Verenigingen van Arbeiders uit Turkije in Nederland) organiseren zaterdag op de Gedempte Gracht in Zaandam de manifestatie ‘Ga stemmen’. Zij geven aan de hand van het FNV Puntenplan aan wat zij belangrijk vinden voor de verkiezingen. ‘Blijf niet thuis, stem sociaal en geef haat geen stem.’

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong en Nuri Karabulut van DIDF openen de manifestatie. Aan de hand van het FNV Puntenplan gaan ze het gesprek aan over de grote opgaven in de regio Zaandam, zoals goed werkgeverschap, meer goede en betaalbare woningen en werklocaties, mobiliteit, het behouden en verder ontwikkelen van een groene gezonde leefomgeving en een duurzame energievoorziening.

Huidige beleid

Daarna komen de woordvoerders aan bod van diverse politieke partijen die meedoen aan de Provinciale Statenverkiezingen. Ook is er ruimte voor inbreng van het publiek. De bijeenkomst wordt opgeluisterd door muziek van de band Ongeregeld. 'Met jouw stem kun je voorkomen dat de regering gewoon doorgaat met het huidige beleid. Als je thuisblijft, geef je de regering stilzwijgend toestemming om door te gaan', zegt bestuurder Déjo Overdijk.

Onschuldige burgers

Veel mensen in de regio komen in de problemen door de Wet gegevensverwerking. Dat is een wet waarbij al je gegevens worden verzameld, daarmee is je recht op privacy in het geding. Sinds 2020 heeft de rechter deze zogenoemde sleepwet SyRI verboden, maar de overheid richt zich na dit rechterlijke verbod nog altijd op fraude op adressen in sociaaleconomisch zwakkere wijken.

Wet Gegevensverwerking

Het journalistencollectief van Lighthouse Reports, Argos en NRC brachten aan het licht dat de gemeente Zaandam voor de bewoners van de Brandarisflat het inmiddels beruchte risicomodel van het Toeslagenschandaal van de Belastingdienst nog toepaste. Dat maakte van onschuldige burgers bij voorbaat fraudeurs en verdachten. 'Onder het mom van leefbaarheid werden de gegevens ook gedeeld met allerlei samenwerkingsverbanden. We willen niet dat de Wet gegevensverwerking straks door de Eerste Kamer komt', zegt Déjo Overdijk.

'Inclusief en niet buitensluitend'

DIDF is een grote Turkse arbeidersvereniging met zeer veel FNV-leden, die zeer actief is in het verenigen en voorkomen van uitsluiting van groepen. De FNV heeft al een langdurige samenwerkingsrelatie met hen, vooral in de Zaanstreek. 'We roepen als FNV mensen op om te gaan stemmen, maar wel op een manier die inclusief en niet buitensluitend is. Er is een aantal partijen dat bol staat van haat jegens andere groepen. Stemmen op haatzaaiende partijen helpt niet om met zijn allen prettig samen te leven', aldus Déjo Overdijk.