Wat kan er beter en eenvoudiger aan de WW?

Door Redactie 2 mei 2022

De WW (werkloosheidswet) moet eenvoudiger vindt het kabinet. Want de werkloosheidswet is vanaf het ontstaan in 1987 steeds ingewikkelder geworden. Daarom start minister van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dit voorjaar een onderzoek. Ze wil zowel van het UWV, werknemers, uitkeringsgerechtigden en werkgevers horen wat eenvoudiger kan.

Wat kan er beter en eenvoudiger aan de WW?

Deel je ervaring

FNV Uitkeringsgerechtigden wil alvast van jou horen waar je tegenaan loopt of liep toen je (eerder) in de WW zat. Wat kan volgens jullie eenvoudiger en beter? Doe mee moet ons onderzoek en vul de vragenlijst in.

Ga naar de vragenlijst

Vereenvoudiging moet verbetering zijn

Voor de FNV mag vereenvoudiging nooit ten koste gaan van goede inkomensbescherming en ondersteuning bij het vinden van passend werk voor degenen die kunnen werken. Onze analyse is dat veel problemen voortkomen uit budgettaire keuzes en vanuit uitvoerbaarheid. En door steeds vaker dwarsverbanden en samenloop met andere uitkeringen (en werk) als gevolg van deze keuzes. Vereenvoudiging mag daarom nooit de rechten van mensen aantasten en ten koste gaan van de rechten voor inkomensondersteuning, inkomensderving, hulp bij het weer vinden van passend, duurzame arbeid en (her)scholing. Voor de FNV is het centrale doel van de werknemersverzekeringen inkomensderving en opvangen van inkomensverlies bij onverhoopt verlies van werk. Alle plannen voor vereenvoudiging moeten wat de FNV betreft altijd gepaard gaan met verbeteringen voor werknemers én uitkeringsgerechtigden.