Chronisch zieken voeren op 30 mei actie voor recht op fatsoenlijk leven

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 25 mei 2022

Een grote groep mensen die langdurig in de bijstand zit heeft een beperking of een chronische ziekte. De kans dat zij ooit weer (volledig) kunnen werken, en dus uit de bijstand komen, is heel klein. De FNV wil dat er voor hen een aparte regeling komt. Chronisch zieken voeren daarvoor maandag 30 mei in Den Haag actie, omdat ze vinden dat ze recht hebben op een fatsoenlijk leven.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Deze mensen zitten echt op de verkeerdeplek, ofwel gevangen in de bijstand. Ze hebben een soort van levenslang. Tijdens de actie is daarom een gevangenislied te horen, dat speciaal voor deze gelegenheid is geschreven.’ Na de actie is er een rondetafelgesprek met de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de Tweede Kamer, met als thema “Chronisch zieken in de bijstand”.

Gezondheid op het spel

De 28-jarige Lianne heeft een zeldzame auto-immuunziekte en neemt deel aan het rondetafelgesprek. ‘Er wordt verwacht dat ik zo onafhankelijk mogelijk leef. Maar de financiĆ«le middelen worden steeds minder en mijn ziekte zorgt juist voor steeds meer beperkingen. Er moet echt een andere regeling komen, waarbij de beperkingen die gelden in de bijstand worden losgelaten. Mijn gezondheid, maar ook die van vele anderen, moet nooit meer op het spel worden gezet.’

Rapport

De FNV trekt al jaren aan de bel over misstanden in de sociale-zekerheids-wetten. Zo publiceerde ze in juni 2021 het rapport “Gevangen in de Bijstand”, met verhalen van 14 mensen met een chronische ziekte en kant en klare oplossingen voor een passend en duurzaam vangnet. In november 2021 ontvingen leden van de Tweede Kamer een wensenlijst van de FNV als input voor het nieuwe regeerakkoord. Van der Pligt: Als we het hebben over een inclusieve maatschappij dan vraag ik me af hoe moeilijk is het nu om wetgeving te maken die uitgaat van erkenning van een (levenslange) arbeidsbeperking. Ook mensen met een (levenslange) arbeidsbeperking hebben het recht om zich op persoonlijk, sociaal en financieel gebied te kunnen ontplooien.’

Actie

De actie vindt plaats op de Bezuidenhoutseweg in Den Haag, tegenover het tijdelijke gebouw van de Tweede Kamer. De actie begint om 9.15 uur en eindigt om 9.45 uur. Naast een aantal mensen met een chronische ziekte zijn ook vicevoorzitter van de FNV Kitty Jong, en Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden aanwezig. De tekst van het gevangenislied wordt uitgedeeld zodat iedereen mee kan zingen.

Rondetafelgesprek

Het rondetafelgesprek is openbaar en vindt plaats tussen 10.00 en 13.00 uur in de Troelstra zaal aan de Bezuidenhoutseweg 67.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.