Voorstel Super SyRI kan definitief naar de prullenbak

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 10 november 2021

Nu ook de privacy toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens zich heeft uitgesproken tegen de omstreden datakoppelwet Super SyRI kan de Eerste Kamer niets anders dan het wetsvoorstel definitief naar de prullenbak verwijzen. Dat stellen vakbond FNV en Platform Burgerrechten in reactie op het advies.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘We hebben, in een coalitie met andere tegenstanders van dit wetsvoorstel, zowel de Eerste als de Tweede Kamer herhaaldelijk gewezen op de gevaren van deze datakoppelwet, we zijn blij dat nu ook de privacy toezichthouder een negatief advies uitbrengt.’

Eerste Kamer twijfelde al

De Tweede Kamer nam eind vorig jaar de wet voor een Super SyRI aan. Vervolgens trapte de Eerste Kamer in januari van dit jaar op de rem. Ze wilde eerst onder meer een advies van de Autoriteit Persoonsgegevens, die waakt over de privacy van burgers. Dat advies kwam gisteren. Van der Pligt: ‘De toezichthouder bevestigt onze bezwaren. Er was al twijfel over de enorme hoeveelheid gegevens die onder Super SyRI kunnen worden samengebracht en de privacy van burgers kunnen schenden.' De voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens vergeleek Super SyRI met de toeslagenaffaire en ziet de noodzaak van een dergelijk systeem ook niet.

Drie keer is scheepsrecht

Tijmen Wisman, voorzitter Platform Burgerrechten: ‘De toezichthouder geeft nu voor de derde keer aan dat dit wetsvoorstel ongrondwettelijk is. We hopen toch echt dat de Eerste Kamer dit advies ter harte neemt. Anders stappen we net als in 2020 naar de rechter.’ Toen dwongen onder andere de FNV en het Platform Burgerrechten via de rechter het einde van SyRI (Systeem Risico Indicatie) af.

Opsporen fraude met uitkeringen

De wet voor een Super SyRI maakt het mogelijk om databases van zowel overheid als bedrijven aan elkaar te koppelen. Zij kunnen zo gegevens uitwisselen over mensen en deze analyseren voor heel veel verschillende handhavings- en opsporingsdoelen, waaronder fraude met uitkeringen. Met een wet als Super SyRI wordt volgens de tegenstanders de deur nog verder opengezet voor allerlei misstanden, waarbij de burger totaal niet meer weet waarom en hoe hij of zij op een lijstje is beland en als mogelijke fraudeur te boek staat.

SyRI-coalitie

De coalitie die zich verzet tegen de invoering van Super SyRI bestaat uit onder meer de FNV, Platform Burgerrechten, de Landelijke Cliëntenraad en schrijvers Tommy Wieringa en Maxim Februari.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.