FNV staat stil bij internationale Wereldarmoededag

Op 17 oktober in Groningen

Door Redactie 01 oktober 2021

Ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland leven in armoede. Armoede neemt steeds meer toe. Ook in ons land. Daarom staan wij, en de rest van de wereld, op zondag 17 oktober stil bij de internationale Wereldarmoededag.

FNV staat stil bij internationale Wereldarmoededag

Rijen bij de voedselbank

Naast uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden zijn er ook vele werkende armen in ons land. Corona heeft nogmaals aangetoond dat armoede ook voor grote groepen werkenden op de loer ligt of al realiteit is. Rijen mensen bij de voedselbank, menstruatiearmoede en de dreigende energiearmoede zijn reden genoeg om aandacht te besteden aan dit grote maatschappelijke probleem.

‘Vier’ deze dag met ons mee

Op zondag 17 oktober staan we hierbij stil in de Der Aa-kerk in Groningen. Er is een levensgroot armoede ganzenspel wat gespeeld kan worden, een quiz, film over armoede in Nederland en er zijn informatiestands.

• 13.10 uur tot 13.30 uur: de panelgasten spelen het ganzenbord armoedespel.
  • 13.30 uur tot 13.45: een quiz voor de zaal en panelleden.
  • 13.45 uur tot 13.50 uur: voorvertoning van de nieuwe film van Pim Giel over armoede in Nederland die op 4 oktober in première gegaan is.
  • 13.50 uur tot 14.50 uur: paneldiscussie met onder andere vicevoorzitter van de FNV: Kitty Jong, wethouder armoedebestrijding Groningen: Isabella Diks, bestuurslid Stichting Urgente Noden Nederland: Ineke Blankenspoor, voedselbank Groningen: Monique Bueving, Bloedserieus en natuurlijk ervaringsdeskundigen zelf.

Kitty Jong gaat op deze dag ook de FNV inzet voor lokale armoedebestrijding in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 bekendmaken.

We hopen op een mooie bijeenkomst waarin we samen stappen kunnen maken om armoede de wereld uit te helpen, om te beginnen uit Nederland! Je bent van harte welkom om mee te spelen, mee te praten en mee te doen of gewoon aanwezig te zijn op 17 oktober.

Wanneer: zondag 17 oktober 2021
Tijd: tussen 13.00 uur en 15.00 uur
Waar: de Der AA-kerk , Akerkhof 2, 9711 JB Groningen (vlakbij de Vismarkt)