FNV overhandigt rapport ‘Gevangen in de bijstand’ aan Tweede Kamer

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 21 juni 2021

Donderdag 24 juni overhandigen bijstandsgerechtigden met een arbeidsbeperking het rapport ‘Gevangen in de bijstand’ aan Tweede Kamerleden van verschillende partijen. Aansluitend gaan ze met elkaar in gesprek.

In het rapport, opgesteld door de FNV, staan 14 verhalen van ervaringsdeskundigen aangevuld met de visie van deskundigen op de Participatiewet en oplossingen voor verbetering.

Gevangen in de bijstand

Mensen met een arbeidsbeperking of een chronische ziekte die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering vallen onder de Participatiewet. De bedoeling van de Participatiewet is dat je zo snel mogelijk weer aan de slag gaat, de bijstandsuitkering is bedoeld als tijdelijk vangnet. Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Maar een deel van deze mensen is niet meer in staat om te werken. Als je na een hersenbloeding blijvende schade hebt opgelopen en al blij bent dat je met hulp de dag doorkomt dan is er van een tijdelijk vangnet natuurlijk geen sprake meer.’

Niet meer aan de slag

Ook is er een groep mensen die nog wel (gedeeltelijk) zou kunnen werken. Maar ook die komen vaak niet meer aan de slag. Van der Pligt: ‘Werkgevers zitten niet te wachten op iemand van 60 die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is. Met nauwelijks of geen perspectief op werk zitten deze mensen tot hun AOW-leeftijd gevangen in de bijstand met alle hardvochtige regels en sancties van dien.’