SyRI gelukkig stopgezet. Maar hoe zit het met Nissewaard?

We gaan door tegen ondoorzichtige systemen

Door Redactie 28 april 2020

In februari hadden we succes. Toen hielden we SyRI tegen. Maar nu zijn er zorgen om het systeem dat de gemeente Nissewaard gebruikt. Ook hier is het onduidelijk hoe ze selecteren welke mensen volgens hun misschien de bijstandsuitkering misbruiken.

afbeelding haai

SyRI stopgezet. Geen hoger beroep.

De rechtbank in Den Haag gaf ons en de mede-eisers in februari gelijk. Het Systeem Risico Indicatie (SyRI) is in strijd met het recht op privacy. Het digitale systeem om fraude te ontdekken is niet open genoeg over welke gegevens ze aan elkaar koppelden.
De overheid heeft het gebruik van SyRI meteen stopgezet. Inmiddels is bekend dat de Staat niet in Hoger Beroep gaat tegen de uitspraak.

Dezelfde zorgen in Nissewaard

De Nissewaardse raad heeft vragen over het systeem dat Nissewaard nu gebruikt om bijstandsfraude op te sporen. Sinds 2017 onderzoekt Totta Data Lab voor het college de gegevens van bijstandsgerechtigden. En zo maken ze een selectie van burgers die een hoog frauderisico vormen. Je weet als inwoner van Nissewaard niet hoe het systeem berekent en je krijgt geen inzage in de berekening.

Ook hier is, net als bij SyRI, een gebrek aan transparantie en controleerbaarheid. De FNV wil dat het college openheid geeft en stopt met het omstreden systeem.
Wij blijven de ontwikkelingen in Nissewaard op de voet volgen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.