Big Brother award voor SyRI

SyRI trekt zich niets aan van jouw privacy

Door Redactie 03 december 2019

Op 29 november heeft SyRI een Big Brother Award gewonnen. Dat is een spottende prijs voor organisaties of systemen die zich niks aantrekken van jouw privacy. En SyRI is het slechtst voor jouw rechten als je een laag inkomen hebt. Dat vindt de Stichting Bits of Freedom die de prijs gaf.

Prijsuitreiking

De prijsuitreiking was afgelopen vrijdag in Utrecht. De FNV is superblij. Want we hebben samen flink gestreden tegen SyRI. Want het digitale systeem om fraude te ontdekken is oneerlijk. Staatssecretaris van Ark was minder blij met de prijs. Ze wilde hem niet eens zelf komen ophalen, maar stuurde een video in.

Naar de rechtbank

Samen met de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten zijn we naar de rechtbank in Den Haag gegaan. We willen dat de rechter eens goed kijkt naar het oneerlijke systeem. We kijken vol spanning uit naar de uitspraak op 5 februari. Dan weten we of de gemeenten definitief moeten stoppen met SyRI om fraude op te sporen. En of jouw rechten als burger beschermd blijven.