Vang jij de grootste fraude-vis?

Woensdag 9 oktober actie tegen opsporingssysteem SyRI

Door Redactie 17 september 2019

Kom jij ook woensdag 9 oktober naar Den Haag? Wij voeren dan actie tegen het digitale opsporingssysteem SyRI. Door dit systeem zijn vooral uitkeringsgerechtigden bij voorbaat verdacht van misbruik van uitkeringen.

Fraude goed aanpakken

Wij voeren op 9 oktober actie bij de Tweede Kamer. De commissie Sociale zaken en Werkgelegenheid overlegt die dag over maatregelen tegen uitkeringsfraude. De overheid pakt de echte grote fraude in Nederland niet of nauwelijks aan. Wij gaan dus de grote vissen maar zelf vangen! Deze actie zou donderdag 26 september zijn. Maar ging toen niet door omdat het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer verviel vanwege een plenair debat. Woensdag 9 oktober is de nieuwe datum voor de actie.

Vicevoorzitter Kitty Jong zal zelf de grote fraude-vissen vangen en in het FNV-net stoppen. Ook vraagt ze de Tweede Kamerleden een echte grote vis te vangen in plaats van de sleepnet-acties om uitkeringsfraude op te sporen.

Programma woensdag 9 oktober

• 15.00 uur: verzamelen op Het Plein in Den Haag (voor de ingang Tweede Kamer) en oefenen fraudelied
  • 15.30 uur: Kitty Jong vertelt waarom we actie voeren en vangt de eerste grote fraude-vissen
  • 15.40 uur: Tweede Kamerleden mogen zelf fraude-vissen vangen
  • 15.45 uur: reactie Tweede Kamerleden en afsluiting door Kitty Jong
  • 15.50 uur: einde met zingen FNV-fraudelied en fotomoment

Aanmelden

Kom je ook? Of wil je meer informatie? Mail FNV-bestuurder Maureen van der Pligt via maureen.vanderpligt@fnv.nl

Acties tot eind oktober

De rechtszaak tegen SyRI staat eind oktober 2019 gepland. Tot aan de rechtszaak laten wij van ons horen. Wij voeren actie tegen deze aanpak die mensen al bij voorbaat verdenkt van fraude.

Deze zomer boekten we al een belangrijk succes met onze acties in Rotterdam.