FNV en bewoners Rotterdamse wijken Hillesluis en Bloemhof vieren intrekking SyRI-project Rotterdam

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 16 juli 2019

FNV viert met betrokken buurtbewoners van feest dat het SyRI-project in Rotterdam onder druk is ingetrokken door burgemeester Aboutaleb.

Dat betekent dat de 1.263 adressen, die op basis van de algoritmes van SyRI waren aangewezen als mogelijke fraudeurs, niet meer hoeven rekenen op een huisbezoek van de sociale recherche.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Reden voor een feestje met de bewoners. Zij hebben zich samen met ons stevig verzet tegen het criminaliseren van uitkeringsgerechtigden en bewoners in de wijken. Burgemeester Aboutaleb heeft het project, in zijn woorden, ingetrokken vanwege “juridische onduidelijkheid over de strijd met privacywetten”, maar wij feliciteren vooral de bewoners vanwege hun strijd tegen het onrecht dat SyRI bracht.’

Weer logeren bij oma

Een zoon van één van de bewoners in Hillesluis is opgelucht dat de dreiging van een inval van de sociale recherche is weggevallen: ‘Ik denk dat veel mensen onderschatten wat de dreiging van SyRI met een mens kan doen. Mijn moeder was erg geschrokken, omdat ze een extra logeerbed in huis heeft voor mijn neefjes en nichtjes wanneer ze bij oma logeren. Door de dreiging van SyRI raakte ze in paniek dat de sociale recherche dit zou aanmerken als ‘extra inwoner’ waardoor ze mogelijk haar toeslagen zou verliezen. Dat kun je zo’n vrouw toch niet aandoen?’

Acties bewoners en FNV

Bewoners kwamen op 19 juni in actie tijdens een zeer druk bezochte bijeenkomst van vakbond FNV. Ook werd er volop in de wijken geflyerd en bood een delegatie van bewoners met FNV eind juni burgemeester Aboutaleb het boek “Vriendjespolitiek - Fraude en corruptie in Nederland” aan. Het diende ter inspiratie om het over de écht grote fraude in Nederland te hebben, wanneer het gaat om grootschalig belasting ontduiken, witwassen et cetera. Op 2 juli werd bekend dat de burgemeester het project introk.

Van der Pligt: ‘We hebben de strijd in Rotterdam gewonnen. Dat maakt dat we met vertrouwen naar oktober kijken wanneer onze zaak tegen de Nederlandse Staat over SyRI voor de rechter komt. Wij hopen dat de rechter besluit om SyRI definitief een halt toe te roepen.’

Rechtszaak tegen de Nederlandse Staat

Vorig jaar startte FNV met coalitie van maatschappelijke organisaties en personen, waaronder stichting Privacy First en de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden tegen het in 2018 geïntroduceerde systeem SyRI. Volgens de vakbond is SyRI een fundamentele bedreiging voor de rechtsstaat en een grote inbreuk op de privacy van burgers.