FNV pleit voor terugdraaien bezuiniging op Wajongers

Vanwege fouten UWV

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 16 april 2019

Vakbond FNV wil dat de bezuiniging op de uitkering van jonggehandicapten wordt teruggedraaid. Bij 1 op de 3 dossiers spreken interne rapporten van het UWV over twijfels of de beoordelingen over Wajongers (jonggehandicapten) juist waren.

wajonger

Maar het vaststellen van arbeidsvermogen heeft verregaande consequenties gehad voor zo’n 75.000 Wajongers in Nederland. Zij moesten vanaf 2018 meer dan 5% van hun Wajonguitkering inleveren, zo’n 80 euro per maand, omdat het UWV besloot dat zij toch arbeidsvermogen hadden.

Erica Hemmes, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Er blijkt nu dat er veel twijfels bestaan over de juistheid van de UWV-beoordelingen voor een Wajongaanvraag. Dan kun je ook een voorzichtige conclusie trekken dat dit ook zo is gegaan is met de beoordeling van het arbeidsvermogen van bestaande Wajongers. Die werden immers volgens dezelfde criteria beoordeeld. Het probleem is dus mogelijk nog veel groter.’

Onder het mom van het ‘prikkelen om aan het werk te gaan’ besloot het kabinet eind 2017 tot de 5% bezuiniging op de uitkering voor Wajongers met arbeidsvermogen. Het kabinet beloofde banen voor deze mensen, maar dit komt amper van de grond. En de banen die beschikbaar zijn, zij vaak niet duurzaam. Ook kwamen veel signalen bij de vakbond binnen dat Wajongers door het UWV ineens geschikt werden bevonden om te werken, terwijl werken met hun beperking onmogelijk was.

Hemmes: ‘De zware bezuiniging op de groep is hard aangekomen. Het is een groep die al van een sober inkomen moet leven en ook nog extra zorgkosten heeft. Voor hen is er zo geen enkele uitweg uit de armoede. Van die 80 euro kunnen zij veel doen. Het is 1,5 week eten en drinken voor een volwassene.’

De FNV heeft altijd actie gevoerd tegen de 5% bezuiniging op de Wajonguitkering. Nu het nieuws over de UWV-beoordelingen boven tafel is gekomen, roept de vakbond het kabinet opnieuw met spoed op de oneerlijke korting op de Wajong te schrappen.