Ledenraadpleging onderhandelingsresultaat cao

Laat je stem horen!

Door Redactie 1 juni 2021

Na een lang onderhandelingstraject hebben we nu toch een onderhandelingsresultaat bereikt. Hiervoor waren een ultimatum en meerdere weken van acties nodig.

TLN begon de onderhandelingen met een loonbod van 0%. De standkachel en -airco waren geen optie. Eerder stoppen met werken had geen prioriteit. Betere arbeidsomstandigheden zoals werken met rolcontainers of afspraken over zware pakketten, daar kon met moeite een onderzoekje van af.

Door het harde werk van een groep actieve leden hebben we TLN terug aan tafel weten te krijgen. En we hebben gezorgd dat ze uiteindelijk een voorstel deden, dat op veel onderwerpen overeenkomt met ons ultimatum.

Positief advies

De subsectorraad Transport & Logistiek heeft in een speciale vergadering besloten om het onderhandelingsresultaat met een positief advies aan jullie voor te leggen. Uiteraard hebben onze leden de doorslaggevende stem!

We realiseren ons dat we een mandaat hadden om voor één jaar een cao af te sluiten. Mede door het lange proces, is dat nu op verzoek van de werkgevers twee jaar geworden. Het is voor ons dan ook belangrijk om jullie nu de kans te geven om je hier over uit te spreken.

Procedure

Als jullie in meerderheid instemmen, gaan wij in overleg met andere vakbonden en werkgevers proberen zo snel mogelijk de cao af te spreken en Algemeen Verbindend Verklaard te krijgen. Dat laatste is nodig om ervoor te zorgen dat alle bedrijven, ook die geen lid van TLN/VVT zijn, de cao toe moeten passen.
Als jullie in meerderheid tegenstemmen, is er voorlopig geen cao. Geen cao betekent ook dat we geen collectieve naleving kunnen vorderen. Uiteraard gaan we in dit scenario, zodra dat uitvoerbaar is, weer verder met de onderhandelingen voor een nieuwe cao en daaraan gekoppeld met het actiecomité de nodige acties opzetten. We houden er dan rekening mee dat er in 2021 geen Algemeen Verbindend Verklaarde cao zal zijn.

Waarvoor vragen wij jullie stem?

Een cao van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022. De belangrijkste afspraken uit het onderhandelingsresultaat vind je hieronder. Beslis mee over de cao-beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen: laat je stem horen!

Alle leden van FNV Transport & Logistiek hebben tot vrijdag 18 juni, 17:00 uur via internet de gelegenheid hun stem uit te brengen via de onderstaande knop:

STEMMEN IS NIET MEER MOGELIJK

Alleen op deze wijze kun je je stem uitbrengen.

Zorg ervoor dat je het digitale stemformulier volledig invult. Stemformulieren zonder naam en/of lidmaatschapsnummer zijn ONGELDIG!

Willem Dijkhuizen,
Eerste onderhandelaar FNV Transport & Logistiek

Het onderhandelingsresultaat

Wat staat er in het onderhandelingsresultaat? De belangrijkste afspraken op een rijtje:

Looptijd

• Een cao van 2 jaar, dat is een aanpassing ten opzichte van ons voorstel.
  • Looptijd van 01-01-2021 t/m 31-12-2022.

Arbeidsomstandigheden

• Er komt een onderzoek naar de rolcontainers en de uitslag daarvan wordt vastgelegd in de arbocatalogus, met een verplichtend karakter. Opdrachtgevers worden betrokken bij dit onderzoek.
  • Standkachel en standairco: in de arbocatalogus wordt als richtlijn opgenomen, dat met ingang van 1 juli 2021 (orderdatum) in nieuwe auto’s een standkachel en standairco in de cabine aanwezig moet zijn als een chauffeur in de vrachtwagen de wettelijke dagelijkse en/of wekelijkse rust geniet.

Loonsverhoging

• Per 1 juli 2021 een verhoging van 3,5%
  • Per 1 januari 2022 een verhoging van 3,25%

Verblijfkostenvergoeding

• De verblijfkosten zullen per 1 juli 2021 worden verhoogd met 2,7% overeenkomstig het convenant met de Belastingdienst.
  • De verblijfkosten worden per 1 januari 2022 aangepast met het stijgingspercentage van de consumentenprijsindex van restaurants, cafés en dergelijke, over de periode tussen 1 oktober 2020 en 1 oktober 2021, met een maximum van 3,25%.

De mogelijkheid tot eerder stoppen met werken voor zware beroepen

• Deze regeling gaat in op 1 januari 2022. Over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze regeling, worden in 2021 nadere afspraken gemaakt.

PKB

• De PKB wordt een keuze, de verplichte regeling komt te vervallen. Op bedrijfsniveau kunnen afspraken worden gemaakt om de regeling op vrijwillige basis te voort te zetten. Werknemers kunnen niet verplicht worden om hieraan deel te nemen.

18 atv-dagen oud KNV-bedrijven

• De hierbij horende korting op de lonen wordt per 1 juli 2021 verlaagd van 0,75% naar 0,4%. De hoogte van de korting per 1 januari 2022 wordt vastgesteld op basis van het aantal deelnemers aan de regeling per 1 oktober 2021.
  • De regeling van de 18 atv-dagen is niet langer van toepassing op werknemers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt.

De tekst van het volledige onderhandelinsresultaat kan je hier lezen:

Tekst onderhandelingsresultaat