Kabinet, zorg dat onze truckers thuis kerst kunnen vieren

Dringende oproep FNV en TLN voor gestrande chauffeurs in Verenigd Koninkrijk

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 december 2020

Stel alles in het werk om te zorgen dat vrachtwagenchauffeurs die vastzitten in het Verenigd Koninkrijk voor de kerst weer thuis zijn. Deze dringende oproep doen de FNV en Transport en Logistiek Nederland (TLN) aan het kabinet. Veel truckers staan in lange files voor de ferry's en de Kanaaltunnel. Zij dreigen in Groot-Brittannië te moeten blijven door de maatregelen tegen het gemuteerde coronavirus dat daar is ontdekt.

FNV wil dat kabinet gestrande truckers helpt

Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ‘Het is ons er alles aan gelegen dat deze mensen zo snel mogelijk aan deze kant van het Kanaal komen, zodat ze met hun families de feestdagen kunnen vieren. Wij vinden ook dat de chauffeurs alleen moeten kunnen afreizen richting Groot-Brittannië als ze van de Rijksoverheid de garantie krijgen dat dit op een normale manier gebeurt.’

Eén belang: dat van de chauffeurs

Jan Boeve, directeur TLN: ‘Uiteraard trekken wij hierin gemeenschappelijk op. Er zijn op dit vlak geen tegengestelde belangen. We hebben samen maar één belang: dat van de chauffeurs.’

Geen passagiers meer op ferry's

Gisteravond laat maakte het kabinet bekend dat veerdiensten vanuit het Verenigd Koninkrijk geen passagiers meer mogen vervoeren. ‘De ferry’s kunnen in de havens van het havengebied Rotterdam en IJmuiden wel terecht met vrachtwagens en de chauffeurs. De burgemeesters van Rotterdam en Velsen hebben dit besluit vanavond op verzoek van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) genomen’, aldus de overheid.