Cao-akkoord met DHL Parcel: in drie jaar 9,5% erbij

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 17 juni 2020

Vakbonden FNV en CNV hebben met pakketbezorger DHL Parcel een akkoord bereikt over een nieuwe cao. De komende drie jaar krijgen de medewerkers er in totaal 9,5% loon bij.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ‘FNV-leden waren afgelopen tijd heel duidelijk. De door DHL voorgestelde verslechteringen voor een nieuwe cao moesten van tafel en er moest waardering komen voor hun inzet de afgelopen jaren. DHL Parcel heeft die boodschap begrepen.’

Rijdend personeel

De nieuwe cao gaat in per 1 juli 2020, dan komt er 3,5% bij. De twee jaren daarna, is de loonsverhoging 3%. Ook wordt het maximum van de loonschalen voor rijdend personeel in 2021 en 2022 met 3% verhoogd. ‘De loonschalen voor rijdend personeel liggen aanzienlijk lager dan voor niet-rijdend personeel. Daarom zijn we ook erg tevreden met deze aanpassing van de maxima’, aldus Lohle.

Zelfroostering en toeslagen

De bonden hebben ook afspraken gemaakt over zelfroostering en toeslagen. Om daar ervaring mee op te doen, wordt er een pilot van een half jaar gedraaid bij twee service centers en op het hoofdkantoor. Verder is afgesproken dat de werkgever de functieomschrijvingen en -waarderingen beter toegankelijk maakt. Lohle: ‘Die beschrijvingen zijn een belangrijke onderbouwing van de hoogte van het loon. Door ze beter toegankelijk te maken, kunnen de medewerkers zelf checken of hun functiebeschrijving en -waardering klopt.’

Leden

De bonden gaan het voorlopig akkoord begin juli aan de leden voorleggen. Als die akkoord gaan, gaat de nieuwe cao, met terugwerkende kracht per 1 januari 2020, in op 1 juli 2020. DHL Parcel is een onderdeel van Deutsche Post DHL. Onder de Nederlandse cao vallen 2000 medewerkers.