Niet morrelen aan eis van dienstbetrekking!

TLN wil verruiming

Redactie
Door Redactie 20 mei 2020

Werkgeversorganisatie TLN heeft de minister van Infrastructuur en Milieu verzocht de wetgeving over de eis van dienstbetrekking te verruimen. FNV Transport en Logistiek heeft onmiddellijk contact opgenomen met het ministerie om te laten weten dat we daar mordicus op tegen zijn.

Wij zijn tegen, omdat:

  • Het leidt tot extra verlies van volwaardige banen van onze chauffeurs met een arbeidsovereenkomst, een cao en een pensioenregeling.
  • We moeten alles op alles zetten om werknemers die nu (gedeeltelijk) niet werken in te zetten bij bedrijven die juist meer werk hebben.
  • Als het voor bedrijven leidt tot lagere kosten leidt het ook tot oneerlijke concurrentie.

Wat wil TLN?

TLN verzoekt de minister bedrijven ontheffing te geven als het gaat om de inhuur van zelfstandigen. Dit zou geregeld kunnen worden door de regeling voor collegiale inleen gedurende de coronacrisis tijdelijk te verruimen. 

Wij begrijpen dat TLN deze wens onderbouwt met het argument dat veel zelfstandigen materieel hebben, bijvoorbeeld een autolaadkraan, dat niet geschikt is voor sectoren waar nu juist om werkenden gevraagd wordt, zoals de levensmiddelen distributie. Met als gevolg dat deze zelfstandige chauffeurs nu geen werk hebben.

Eis van dienstbetrekking is enorm groot goed in onze sector

Het is nog niet zo lang geleden dat de eis van dienstbetrekking ter discussie stond. Ook toen ging het vooral over de positie van zelfstandigen in onze sector. Uiteindelijk hebben alle partijen samen (ministerie, bonden en werkgevers) geconcludeerd dat de eis van dienstbetrekking een enorm groot goed is in onze sector en absoluut niet verruimd moet worden.

De werkgelegenheid van onze chauffeurs met een arbeidsovereenkomst zou dan verdrongen kunnen worden door de inzet van (buitenlandse) zelfstandigen. Veel van hen zijn nu eenmaal goedkoper dan een chauffeur met een arbeidsovereenkomst, cao en pensioenregeling.

FNV wil behoud van banen en loon en geen oneerlijke concurrentie!

Veel bedrijven in onze sector kunnen gebruikmaken van de noodmaatregelen van het kabinet omdat er onvoldoende werk is. Doel daarvan is zoveel mogelijk bedrijven overeind te houden en ontslagen te voorkomen. Hoe zuur wij het ook vinden voor zelfstandigen, de overheid heeft voor die groep eigen regelingen ingesteld. 

Wij zien dat werkgevers zoeken naar oplossingen om het hoofd boven water te houden. In sommige gevallen zal het in de huidige situatie goedkoper zijn met zelfstandigen (al dan niet uit het buitenland) te werken dan met chauffeurs in loondienst. 

Zelfstandigen tijdelijk in loondienst

Overigens is de (tijdelijke) versoepeling ook helemaal niet nodig. Wij begrijpen niet waarom deze zelfstandigen niet tijdelijk in loondienst zouden kunnen gaan bij deze bedrijven. Daar kunnen wij geen bezwaar tegen hebben. Het staat bedrijven met extra werk vrij (tijdelijk) mensen aan te nemen. 
 
Juist nu is de bescherming van de eis van dienstbetrekking nodig om het vakmanschap én de banen van onze chauffeurs met een dienstverband voor onze sector te behouden.

Zodra er meer nieuws is, laten we het jullie weten!

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.