Transportbedrijf eindelijk beboet door Inspectie SZW

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 18 februari 2020

Na een lang traject maakte de Inspectie SZW vandaag openbaar dat “een Litouws transportbedrijf is beboet voor mogelijke onderbetaling“.

vortex

FNV-Stichting VNB heeft de zaak Vortex vanaf 2016 gevolgd en is blij dat “Vortex Litouwen“ een boete krijgt van € 89.000,- voor het niet aanleveren van gegevens. Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakte destijds een boeterapport ten aanzien van de rij- en rusttijden. Vanwege het plegen van economische delicten, deelde ILT toen een waarschuwing uit.

In december 2016 deden ILT en Inspectie SZW een inval bij transportbedrijf De Klok/Vortex in Nijmegen. In dat onderzoek stuitte de inspectie op een schijnconstructie met buitenlandse chauffeurs. Hoewel de chauffeurs formeel in dienst waren van een bedrijf in Litouwen, werkten ze feitelijk voor en onder regie van de onderneming Vortex uit Nijmegen. Op de dag van de inspectie brachten de inspecties zelfs naar buiten dat de chauffeurs niet eens de beschikking hadden over sanitaire voorzieningen.

De inspectie concludeerde net als FNV-VNB een “zekere schijnconstructie”. Afgelopen jaar ging de vakbond kijken op het Litouwse vestigingsadres en al snel bleek dat op de locaties niet eens vrachtauto’s kunnen komen.

Hoewel de inspectiediensten veel tijd en energie in de zaak hebben gestoken, lijkt Vortex niet onder de indruk. Daar waar het bedrijf ten tijde van het onderzoek nog gebruik maakte van Litouwse chauffeurs, komt VNB nu chauffeurs tegen van buiten Europa die illegaal in hun cabines bivakkeren onder mensonterende omstandigheden. FNV wil dat de inspectie hier harder tegenop treedt.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.