Transportbedrijf moet definitief alle gewerkte uren uitbetalen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 oktober 2019

Wemmers Tanktransport uit Bleskensgraaf moet zijn chauffeurs definitief alle gewerkte uren uitbetalen. Een eerdere uitspraak van de rechter daarover, kan niet meer worden teruggedraaid nu de beroepstermijn voorbij is. Het transportbedrijf handelde jarenlang illegaal door per activiteit slechts een maximaal aantal uren uit te betalen.

Edwin Atema van de FNV-stichting VNB: ‘Dit is een belangrijke, principiĆ«le zaak. Met deze uitkomst kunnen niet alleen alle chauffeurs van Wemmers, maar ook van andere bedrijven, gigantische bedragen terugvorderen.’

Illegale normeringsregeling

Wemmers Tanktransport uit Bleskensgraaf hanteerde jarenlang een illegale normeringsregeling waardoor chauffeurs niet alle gewerkte uren uitbetaald kregen. Het bedrijf had in zijn chauffeurshandboek een passage opgenomen met daarin per activiteit het maximaal aantal uit te betalen uren. Daarnaast kregen chauffeurs bij hun sollicitatiegesprek te horen dat de regeling was overeengekomen met de vakbond.

Procedure

De FNV-stichting VNB onderzocht de zaak en startte een procedure waarin chauffeurs het loon vorderden over alle gewerkte uren. Eerder dit jaar bekrachtigde het gerechtshof het eerdere vonnis van de rechtbank, waarin werd geoordeeld dat Wemmers een oneigenlijke regeling toepaste en alsnog het loon over alle gewerkte uren aan de chauffeurs moest uitbetalen.

Hoge Raad

Hoewel Wemmers in de procedure te kennen gaf naar de Hoge Raad te zullen stappen, verstreek die termijn afgelopen week. Het arrest van het gerechtshof is daarmee definitief. Inmiddels heeft Wemmers ruim 45.000 euro nabetaald aan vier chauffeurs. Op dit moment heeft VNB meerdere vergelijkbare procedures lopen bij andere bedrijven.

Buitenlandse chauffeurs

Om Wemmers niet weg te laten komen met het omzeilen van de cao door gebruik te maken van chauffeurs in buitenlandse loondienst, loopt ook daar nog een procedure over. Eerder oordeelde de Inspectie Leefomgeving en Transport al dat Wemmers Roemeense chauffeurs in dienst van buitenlandse bedrijven illegaal inleende. Ook concludeerde de inspectie dat Wemmers gebruik maakte van buitenlandse postbusbedrijven.