Negende staking van Svitzer-werknemers IJmuiden

Werknemers Svitzer IJmuiden doen liever ander vrijwilligerswerk

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 18 juni 2019

Op woensdag 19 juni leggen de werknemers van havensleepbedrijf Svitzer voor de negende keer het werk neer. Zij zijn inmiddels in een slepend cao-conflict verwikkeld met hun werkgever.

sleepboot

De slepers vinden het onacceptabel dat hun werkgever weigert tegemoet te komen aan de eis van de werknemers om betaald te worden voor alle uren die zij werken. Om een bedrijfseconomische crisis bij Svitzer te bezweren, zijn de werknemers vanaf 2014 gemiddeld 8,5 uur per week meer gaan werken, zonder dat daar een loonsverhoging tegenover stond. Nu Svitzer weer zwarte cijfers schrijft, willen de werknemers dat Svitzer de lonen aanpast aan het aantal gewerkte uren. Dat hoeft overigens niet in één klap; de werknemers zijn bereid reparatie van de kloof tussen loon en gewerkte uren over enkele jaren uit te smeren. Svitzer, onderdeel van het wereldwijde A.P. Moller-Maerskconcern, waar ook de grootste containerrederij en tientallen containerterminals onder vallen, wil niet aan deze eis tegemoetkomen.

Vrijwilligerswerk

‘Als wij toch 8 uur per week vrijwilligerswerk moeten doen, doen we dat liever anders’, verklaart Sjoerd van der Kuur, matroos op één van de sleepboten. ‘Daarom gaan we morgen ouderen uit verzorgingstehuis Breezicht in IJmuiden een leuke dag bezorgen. Op het water uiteraard, want we hebben geen hekel aan varen. Maar morgen dus even niet op een sleepboot van Svitzer.’

De werknemers van Svitzer zullen morgen om 10:00 uur de ouderen ophalen in het verzorgingstehuis. Om een uur of elf worden ze ingescheept op de “Koningin Emma” en zullen de werknemers een paar uur met de ouderen, onder het genot van een hapje en een drankje, gaan varen. Daarna worden de ouderen uiteraard weer naar het verzorgingstehuis teruggebracht. Carola Zwanenburg, activiteitencoördinator van het verzorgingstehuis Breezicht: ‘Wij zijn aangenaam verrast door dit mooie voorstel van de vakbonden en zijn ontzettend blij dat deze havenmannen onze ouderen in het zonnetje gaan zetten.’

Asmae Hajjari, onderhandelaar van FNV Havens: “Onze leden zijn nog steeds boos op hun werkgever. Die wil op geen enkele manier erkennen dat de werknemers sinds 2014 een groot offer hebben gebracht door ruim 8 uur per week extra te werken zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Eigenlijk als vrijwilligers dus. Maar ze zijn blij dat ze morgen op een andere manier als vrijwilliger kunnen varen en hun vaargebied aan de ouderen kunnen laten zien.’