Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Minister moet oproep om rij- en rusttijdenwet te overtreden verwerpen en stevig veroordelen

Redactie
Door Redactie 23 mei 2019

Met ongeloof en verbazing hoorden wij van de oproep die Transport en Logistiek Nederland en Evofenedex deden aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. De organisaties stellen dat het verbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine een rem zet op de ontwikkeling van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen. Met de oproep wordt de minister gevraagd om toe te staan dat transporteurs de wet overtreden.

Uitbuiting en verkeersveiligheid in gevaar

Met het overtreden van de rij- en rusttijdenwet:

  • kunnen transporteurs hun werknemers uitbuiten
  • wordt de verkeersveiligheid in gevaar gebracht
  • de concurrentie ten aanzien van bedrijven die hun chauffeurs wel sociaal behandelen te vervalsen. 

Dit alles moet gebeuren om de ontwikkeling van beveiligde truckparkings te bevorderen.

Recht op een veilige werkplek

De arbeidsomstandigheden van chauffeurs en de concurrentievervalsing staan al heel wat jaren op de politieke agenda. Door onderzoek en druk van de FNV wordt steeds duidelijker hoe illegaal de businessmodellen van sommige werkgevers zijn. Daarop zijn de laatste jaren de nodige politieke maatregelen genomen. Chauffeurs hebben op alle rustplaatsen recht op een veilige werkplek en rustplek. Om dit te bereiken moet wet- en regelgeving gehandhaafd worden.

Europees initiatief veilige parkeerplaatsen

De discussie over de weekeindrust moet los gezien worden van de behoefte aan veilige parkeerplaatsen. We kwamen eerder al met een oproep om snel werk te maken van veilige parkeerplaatsen met voorzieningen voor chauffeurs. Deze oproep gaat niet over het toestaan van weekeindrust in het voertuig, maar om veilige werkplekken van chauffeurs in het algemeen. Voor het plan van Transport en Logistiek Nederland en Evofenedex om de Minister te vragen rij – en rusttijden te overtreden is wat ons betreft dan ook geen draagvlak.

Niet op de hoogte gesteld 

We zijn al jaren bezig met het onderwerp, maar we zijn niet op de hoogte gesteld of betrokken bij het verzoek aan de minister. Alleen om die reden kunnen we zeggen dat er geen breed draagvlak is voor het voorstel.