Vierde werkonderbreking van werknemers sleepbedrijf Svitzer

Redactie
Door Redactie 19 april 2019

De werknemers van het sleepbedrijf Svitzer leggen vanavond, vrijdag 19 april, vanaf 00.00 uur voor de vierde keer het werk neer in hun strijd voor een rechtvaardige cao. De eisen van de sleepbootbemanningen zijn meer dan gerechtvaardigd, vinden vakbonden FNV Havens en Nautilus International.

svitzer

Cruciale rol

Als gevolg van de werkonderbreking zal het scheepvaartverkeer van en naar het Noordzeekanaalgebied een behoorlijke vertraging oplopen. Want hoewel het “slechts” 6 sleepboten in de Amsterdamse haven en 1 sleepboot in de Rotterdamse haven betreft, is het werk dat zij verrichten cruciaal. De Svitzer-bemanning zorgt ervoor dat grote schepen op een goede manier de haven in worden geloodst, zodat ze kunnen worden gelost en geladen.

Cao-conflict loopt op

Het cao-conflict loopt steeds hoger op, temeer omdat Svitzer nog steeds weigert in te gaan op de eis dat weer het volledige aantal gewerkte uren betaald moet gaan worden. In 2014 zijn de werknemers, om een bedrijfseconomische crisis bij Svitzer te bezweren, gemiddeld 8,5 uur per week meer gaan werken, zonder dat zij daarvoor werden betaald. Nu Svitzer goed draait, willen de werknemers dat Svitzer de lonen aanpast aan het aantal gewerkte uren. Dat hoeft overigens niet in één klap; de werknemers zijn bereid om de reparatie van de kloof tussen loon en gewerkte uren over enkele jaren uit te smeren.

Door de aanhoudende weigering aan de kant van het bedrijf, rest de werknemers niets anders dan actie te voeren en de acties indien nodig verder op te voeren.
Niels Snijder, kapitein bij Svitzer: ‘Het is mooi werk, maar wij moeten ook aan onszelf denken. We hebben Svitzer in vijf jaar tijd een heel jaarsalaris per werknemer bespaard, terwijl onze eigen verdiensten niet stegen.’

Gevolgen

Ook vannacht gaat het scheepvaartverkeer vertraging oplopen door de werkonderbreking op de zes sleepboten in de wateren tussen IJmuiden en Amsterdam. Zeeschepen kunnen pas later vertrekken of de haven worden binnengesleept. Dit is ook het geval in Rotterdam, waar één sleepboot van Svitzer actief is. Ook deze boot vaart vanaf middernacht niet.

Svitzer is een dochteronderneming van de Deense multinational A.P. Moller-Maersk. Maersk Line is de grootste containerrederij ter wereld. De terminaldivisie APMT exploiteert tientallen terminals wereldwijd, waaronder twee in Rotterdam. Svitzer opereert behalve in Nederland ook in tal van andere havens binnen en buiten Europa. De cao geldt voor 63 werknemers.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.