Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

FNV: Vrachtwagen- en buschauffeurs EU krijgen betere rusttijden en eerlijk loon 

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 04 april 2019

FNV is positief over de nieuwe regels voor vrachtwagen- en buschauffeurs waarover het Europees Parlement vandaag stemde. In juli vorig jaar en afgelopen januari waren andere voorstellen voor het zogenoemde Mobility Package weggestemd.

Willem Dijkhuizen, FNV-bestuurder Transport & Logistiek: ‘De inzet van de vakbonden, nationaal en internationaal, heeft zijn vruchten afgeworpen. Dit is goed nieuws voor de veiligheid op de weg en de gezondheid van de chauffeurs. Bovendien krijgen ze waar ze recht op hebben: een goed loon voor zwaar werk.’

In eerdere versies van het Mobility Package zaten forse verslechteringen. Chauffeurs zouden langer achter elkaar moeten rijden, minder kunnen rusten en veel loonconcurrentie voor hun kiezen krijgen. Dijkhuizen: ‘Die onzalige plannen waren de doodsteek voor het Nederlandse wegtransport. Ze zijn niet alleen van tafel, er ligt nu gewoon een goed pakket waar we positief over kunnen zijn.’

Gelijk loon voor gelijk werk

Als het nieuwe Mobility Package ingaat, krijgt een chauffeur het loon dat geldt in het land waar de lading gelost wordt, als dat loon hoger is dan in zijn land van herkomst. Een Bulgaarse chauffeur die in Nederland werkt, krijgt dus het Nederlandse loon. Willem Dijkhuizen: ‘Gelijk loon voor gelijk werk in hetzelfde land dus. Dit is iets waar FNV al jaren voor strijdt. Chauffeurs zijn geen concurrenten maar collega’s. Ook het onverantwoord verlengen van de werktijden is gestopt. Dat betekent dat chauffeurs hun rust kunnen pakken. Daardoor wordt het veiliger op de weg, voor henzelf én voor mede-weggebruikers.’

FNV maakt zich wel zorgen over de controle en handhaving van de nieuwe afspraken. Dijkhuizen: ‘De bezetting van de controlerende instanties is laag. Handhaving kan alleen met voldoende menskracht.’ 
 
De verwachting is dat de Europese ministers van transport zullen instemmen met de voorstellen. Daarna stemt het Europees Parlement nogmaals en is naar alle verwachting het nieuwe Mobility Package een feit.