Update ontwikkelingen in de sector Tour

Door Redactie 29 september 2020

Met dit bericht brengen we je graag op de hoogte over een aantal onderwerpen in de sector Tour. Hoe zit het met de nieuwe coronarichtlijnen? Bedrijfsinkrimpingen en faillissementen. Krijgen we nog een loonsverhoging? Hoe zit het met de FSO premie? En informatie over code 95.

Update ontwikkelingen in de sector Tour

De situatie in de branche is niet verbeterd. Even leek het erop een maand geleden dat er weer meer werk aan zat te komen, maar dat heeft niet doorgezet. De prognoses blijven nog onverminderd slecht, en het is en blijft onduidelijk wat en in welke mate de bedrijven komend seizoen aan omzet gaan genereren.

Dat betekent ook dat onze verwachtingen onveranderd blijven dat er meerdere reorganisaties en faillissementen zullen komen. Er komt een NOW 3 maatregel, maar het is nog onduidelijk hoeveel bedrijven daar wel en niet gebruik van zullen maken. De meeste bedrijven kampen met te weinig werk om werknemers bezig te houden. In dat geval hebben bedrijven een aantal opties.

• Reorganiseren en ontslaan met voldoening van de wettelijke transitievergoeding
  • Reorganiseren met deeltijd ontslag (50% WW) 6 mnd + voldoening van de helft van de transitievergoeding
  • Reorganiseren met deeltijd ontslag (50% WW) 6 mnd + hersteldienstverband afspraak (zoals hierboven vermeld) + aanvulling op WW
  • Faillissement
  • NOW 3 aanvraag

Reorganiseren en uitbetaling van de volledige transitievergoeding lijkt gezien de financiƫle situatie in de branche moeizaam. Dan blijven er nog een aantal opties over. De NOW 3, (alleen ter compensatie van een gedeelte van de loonkosten), en mogelijk deeltijd ontslag aanvragen voor werknemers in combinatie met een herstel dienstverband afspraak en aanvulling WW. Faillissementen hopen we zoveel mogelijk te voorkomen; we kunnen alleen maar steun aan de achterkant leveren en mensen helpen met het indienen van restvorderingen.

In het overleg met cao-partijen hebben we vanuit de gezamenlijke vakbonden FNV Tour en CNV Vakmensen de werkgevers voorgesteld om in het geval van gewenste inkrimping met ons een afspraak te maken over deeltijdontslag in combinatie met herstel dienstverband en aanvulling WW. Werkgevers hebben vakbonden nodig om deze vorm van collectieve afspraken te kunnen maken.

BVN heeft voorgesteld gezien de coronacrisis, om de 3% loonsverhoging gepland op 1 januari 2021, uit te stellen. Hier hebben de gezamenlijke vakbonden negatief op gereageerd. Dit omdat er in de sector breed druk op medewerkers is gezet, om in te leveren op individuele arbeidsvoorwaarden. Bij veel chauffeurs liep de waarde hiervan fors op. Daarnaast zijn werknemers in sommige bedrijven verzocht om in te stemmen met het ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst (VSO) waarbij afbreuk werd gedaan aan hun contracturen of functie. Om die redenen is het voorstel afgewezen.

BVN heeft ook een verzoek bij de vakbonden ingediend om de FSO premie op te schorten vanwege de coronacrisis, voor de kwartalen 2, 3 en 4 van 2020. Het gaat hierbij om 0,66% van de loonsom, waarvan 0,44% voor rekening is van de werkgevers. Eerder hebben de vakbonden besloten dat de kwartalen 2 en 3 opgeschort konden worden om de werkgevers tegemoet te komen. Omdat kwartaal 3 bijna af is gelopen, kwam het onderwerp weer ter sprake. Door vakverenigingen is afstel verleend voor de premie voor de kwartalen, 2, 3 en 4.

Maar gebleken is dat bij de eerdere opschorting (uitstel) van de premie van de kwartalen 2 en 3, de werknemerspremie (0,22%) is ingehouden. Afgesproken is dat deze ingehouden premie aan werknemer moet worden voldaan, uiterlijk voor het eind van dit jaar. Houd je loonstrook in de gaten, en laat ons weten of jij de van jouw salaris ingehouden FSO-premie uiterlijk 1 december hebt ontvangen.

De ingehouden FSO-premie over Q2 en 3, dien je uiterlijk 1 december te hebben ontvangen.

Het Fonds Scholing en Ordening voor de touringcarbranche (FSO), beheert gelden om onder andere opleiding in de sector te stimuleren. Op maandag 21 september is er tijdens een bestuursvergadering van het FSO gesproken over het stimuleren van opleidingen. Dit kwam ter sprake omdat bij de aanvraag van de NOW 3, werkgevers moeten kijken om de deelname aan opleidingen te stimuleren in de branche.

Vanuit vakverenigingen is geopperd om niet alleen te kijken naar opleidingen gefocust op de branche, maar ook daarbuiten. We zien namelijk voor een langere periode weinig tot geen werk in de touringcarbranche, en het zou dan verstandig zijn om touringcarchauffeurs te helpen met bijvoorbeeld het halen van een vrachtwagen rijbewijs. Zodat de touringcarchauffeur zelf beter garant kan staan voor zijn/haar inkomen. En zodra het economisch weer beter gaat, vermoeden we dat de echte touringcarchauffeur weer hunkert om terug te keren naar de sector. In tussentijd hoeft hij/zij niet in onzekerheid te wachten of het tourbedrijf de werknemer nog wel kan betalen.

De volgende FSO-bestuursvergadering en overleg cao-partijen staat gepland op 14 december 2020. Dit onderwerp zal dan weer terug keren op de agenda. We houden je op de hoogte!

Als ex-touringcarchauffeur kan je via het Fonds Scholing en Ordening voor de touringcarbranche (FSO), als je werkeloos bent, tegemoetkoming aanvragen van de kosten voor het behalen van je code 95 (75% voor dure trainingen, en 50% voor de goedkope trainingen). Informeer naar de voorwaarden. Kijk hier voor meer informatie.

Hierbij nog de aangescherpte richtlijnen van het RIVM die gelden voor het touringcarvervoer en taxivervoer:

• Je krijgt een vooraf aan de rit een gezondheidscheck.
  • Alle passagiers vanaf 13 jaar dragen een niet-medisch mondkapje.
  • Een mondkapje is niet nodig als er maar 1 passagier is.

Er staat geen beperking op de bezetting vermeld. Dat betekent dat hier ook niet op gehandhaafd wordt door de politie. In het Tour protocol staat nog wel vermeld, dat het hoogste beschermingsniveau, de 1,5 meter afstand tot de chauffeur dient te worden gewaarborgd!

Weet jij nog hoe je zo veilig en gezond mogelijk je werk als touringcarchauffeur uit dient te voeren?