Onduidelijkheid over opschaling passagiers touringcarvervoer

Door Redactie 10 juni 2020

Er is het afgelopen weekend enige commotie en onduidelijkheid ontstaan over het maximale aantal passagiers voor het touringcarvervoer in coronatijd. Belangrijk om te weten is met welke regels er in het touringcarvervoer rekening gehouden moet worden als het gaat om het aantal te vervoeren passagiers.

Eerder kwam naar voren dat de politie alleen zal handhaven op de 1,5 meter en dat er nog geen sprake kan zijn van opschaling van het aantal passagiers. Voor het personenvervoer via de lucht en via het OV gelden wel uitzonderingen als het gaat om opschaling naar meer passagiers. Maar voor het touringcarvervoer niet.

Protocol touringcarvervoer

Vakbonden FNV en CNV Vakmensen hebben samen met de werkgeversorganisatie Busvervoer Nederland (BVN), een richtlijn/protocol voor de sector afgesproken. Daarin is eerder opgenomen dat bij het touringcarvervoer maximaal van 30 personen uitgegaan mag worden. Dat is gebaseerd op de richtlijn vanuit het RIVM dat een groep van maximaal 30 personen bij elkaar mag komen. Deze afspraak is zorgvuldig tot stand gekomen onder voorwaarde dat de chauffeur te allen tijden bij de uitvoering van zijn werk beschermd blijft op het hoogste beschermingsniveau en dat is 1,5 meter afstand. Maar nu is naar voren gekomen dat de politie in het geval van handhaving alleen kijkt naar de 1,5 meter norm op basis van de noodverordening (= wet).

Welke regels handhaaft de politie?

Uit contact met de Landelijke Eenheid Politie is het volgende naar voren gekomen. De politie handhaaft bij de tourbussen op dezelfde manier als personenauto's en bijvoorbeeld bij kleine personenbusjes. Vanaf 3 personen dient 1.5 meter te worden nageleefd en dient de politie vast te stellen of er sprake is van een huishouden.

In geval van overtreding hiervan in een touringcar zal in eerste instantie de vervoerder verantwoordelijk worden gehouden. Passagiers zullen ter plekke worden verzocht zich alsnog te schikken naar de 1.5 meter regel door elders in de bus plaats te nemen. Als dat niet kan, dan zullen deze passagiers de bus moeten verlaten. Voldoen ze hier niet aan dan kan eventueel een boete uitgedeeld worden aan de individuele passagiers.

Wordt de touringcar voor specifiek ov-rit(ten) gebruikt dan is ook de verplichting tot het dragen van een mondkapje van kracht.

Vragen

We begrijpen dat er een situatie is ontstaan die vragen oproept. Een situatie die voor de touringcarbranche niet gunstig uitpakt. De opschaling van het aantal passagiers in het touringcarvervoer blijft hiermee uit tot het kabinet met nieuwe versoepelende maatregelen zal komen. Hoe lang dat gaat duren weten we niet. Laat duidelijk zijn dat we onze uiterste best doen in de lobby richting het ministerie om duidelijkheid te krijgen. Het laatste wat we willen is dat er frictie gaat ontstaan tussen werkgevers en werknemers.

Mocht jij als tourchauffeur op een of andere manier hinder ondervinden in de uitvoering van de 1,5 meter regel voor passagiers, of in discussie raken met jouw werkgever, laat ons dit dan weten.

De afgelopen periode hebben we veel vragen ontvangen omtrent dit onderwerp. Hieronder vind je een aantal veel gestelde vragen met antwoorden. Zit jouw vraag er niet bij, laat ons dit weten en stuur een bericht naar Marijn van der Gaag (06-53699662).

Raadpleeg hier desgewenst de compacte- en/of de volledige versie van het protocol voor het touringcarvervoer.

Wat is het advies van vakbonden aan de touringcarchauffeurs die te maken krijgen met de opdracht voor een groep met een omvang waarbij de 1,5 meter mogelijk niet is te handhaven?

Zoals gezegd, als er gehandhaafd gaat worden door de politie is dat op 1,5 meter afstand. Je dient dan als tourchauffeur vooraf te voorkomen dat er teveel mensen in je bus plaatsnemen. Zie onderstaande tabel voor de maximale bezettingsgraad per soort voertuig.

Maximale-bezettingsgraad-toerbussen-1.jpg

Wat moet je doen als chauffeur als je werkgever van je verwacht om minimaal 30 man mee te nemen voor een rit?

De voorkeur heeft natuurlijk dat jij als tourchauffeur de 1,5 meter norm handhaaft. Wil jij de 1,5 meter norm handhaven dan heb je de wet (noodverordening 1,5 meter) achter je staan.

Wat is, en voor wie is de sanctie als het maximaal aantal passagiers wordt overschreden?

In het geval van overtreding in een touringcar zal in eerste instantie de vervoerder verantwoordelijk worden gehouden. Passagiers zullen ter plekke worden verzocht zich alsnog te schikken naar de 1.5 meter regel door elders in de bus plaats te nemen. Past dit niet in de indeling van het vervoermiddel zullen de teveel aan passagiers de bus moeten verlaten. Voldoen ze hier niet aan kan eventueel de individuele passagier een boete krijgen.

Waarom mogen er in het ov en in het luchtvervoer wel meer passagiers mee, en in het touringcarvervoer niet?

Omdat er voor deze sectoren uitzonderingen zijn gemaakt. Het lijkt erop dat stapsgewijs de economie weer op gang zal komen. Daarbij krijgen bepaalde sectoren blijkbaar voorrang. Dit is natuurlijk een bittere pil voor de touringcarsector.

Wat heb je aan een protocol als er niet op gehandhaafd kan worden?

De politie kan alleen handhaven op wetten (noodverordening is een wet). Toch heeft het ministerie aan cao-partijen in de sector (werkgeversorganisatie en vakbonden) gevraagd om een richtlijn/protocol voor de sector te ontwikkelen. Omdat het immers duidelijk moet zijn hoe jij op een veilige en gezonde manier je werk uit kan oefenen als tourchauffeur. Bij het uitblijven van een protocol krijg je een wildgroei aan allerlei verschillende manieren hoe het werk in coronatijd uitgevoerd zou moeten worden. En dat maakt jouw positie als werknemer minder sterk. Het protocol blijft verder van kracht en dient als vuistregel hoe jij als chauffeur jouw werk op een veilig en gezonde manier kan oppakken.

Hoe moet het nu verder? Blijft de situatie nu langer bestaan dat er niet opgeschaald kan worden in het touringcarvervoer?

Dat hangt af of en wanneer er versoepelende maatregelen gaan komen en of deze ook voor de touringcarbranche gaan gelden.