Controleer je loonstrook als je werkt in de Toersector

Voor rijdend en niet-rijdend personeel Toer

Door Redactie 02 mei 2019

De nieuwe loontabellen en toeslagverhogingen per 1 januari 2019 zijn bekend. Dat betekent dat werkgevers In de sector Toer een naberekening moet doen. En deze dan vervolgens ook moet uitbetalen aan jou. Benieuwd wat je krijgt? Reken het alvast zelf uit.

Hoe hoog is je nabetaling?

De snelste manier om dit te berekenen is 4 of 5 keer het verschil per maand bij elkaar op te tellen. Je pakt het verschil per maand en vermenigvuldigt dit met 12 en daar neem je 8% van. Dat is de nabetaling van de vakantietoeslag.

Daarnaast moet je op de urenstaten vanaf januari je onregelmatigheidstoeslag en je onderbrekingstoeslag bij elkaar optellen. Vervolgens tel je het loon en je toeslagen bij elkaar op en vermenigvuldig dit met 3%. De uitkomst daarvan + je vakantietoeslag nabetaling is het bedrag wat je werkgever moet uitbetalen.

Voorbeeld

• Je loon per 1 januari 2019 is € 2.829,41 (loontrede 15)
  • Je loon in 2018 was € 2.747
  • Verschil is: € 82,41. Dit bedrag vermenigvuldig je met het aantal maanden in 2019 dat je te weinig betaald hebt gekregen.
  • Tel daar je vakantiegeld (€ 82,41 x 12 maanden x 8% = € 79,11) bij op + je toeslagen x 3%.

Vóór 30 juni

Staat dit vóór 30 juni niet op je loonstrook? Meld dit dan bij ons en stuur een mail naar Brigitta Paas: brigitta.paas@fnv.nl Wij gaan dan voor je aan de slag om dit bedrag te vorderen.