Teken geen contract overeenkomst vrijwillige verzoek vervoer COVID-19 patiënten

Voor FNV-leden werkzaam bij Willemsen de Koning en Taxiwerq

Door Redactie 6 november 2020

FNV Taxi wil je graag informeren over een brief die wij aan beide werkgevers hebben gestuurd. De reden voor deze brief is het contract wat je misschien ook hebt moeten tekenen of wellicht zou tekenen in de toekomst. Het gaat om het contract overeenkomst vrijwillige verzoek vervoer COVID-19 patiënten.

Teken geen contract overeenkomst vrijwillige verzoek vervoer COVID-19 patiënten

Algemeen

De COVID-19 pandemie is een bijzonder situatie die zowel een aanslag is op ons zorgstelsel alsmede op het bedrijfsleven en de samenleving in het bijzonder. Het is FNV Taxi niet ontgaan dat de sector Taxi en Zorgvervoer ook heeft te lijden onder de gevolgen van deze pandemie. Dit zal de werkgever naar alle waarschijnlijkheid ook de nodige kopzorgen brengen. Het vergt inspanningen van hem en zijn staf en uiteraard van al zijn werknemers om overeind te blijven. Werkgevers lijken daarin nogal creatief te werk te gaan, waarbij werkgevers naar mijn mening voorbij gaan aan de veiligheid en gezondheid van jou als werknemer.

In strijd met Burgerlijk Wetboek

Wij kunnen het ons voorstellen dat je nu denkt wat doet mijn werkgever verkeerd? We leggen het je uit. Jouw werkgever laat je een overeenkomst vrijwillige verzoek vervoer COVID-19 Patiënten tekenen. In het contract staat klip en klaar dat werkgever geen enkele aansprakelijkheid richting de werknemer neemt, welke het contract ondertekent, daar waar het COVID-19 betreft. Werkgever verwijst in dezelfde alinea ook nog eens naar de RIVM-richtlijnen.

Op de contracten “overeenkomst vrijwillige verzoek vervoer COVID-19 Patiënten” is artikel 658 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing, wat dwingend recht is en stelt dat inzake aansprakelijkheid niet ten nadele van de werknemer afgeweken mag worden. De betrokken passages Werknemer kan inlener en/of werkgever op geen enkele mogelijkheid aansprakelijk stellen voor een eventuele besmetting met COVID-19 virus door het vervoeren van deze cliënten. Werknemer zal het vervoer uitvoeren op eigen risico. daarover zijn nietig. Zowel bij Taxiwerq als bij Willemsen de Koning zijn de overeenkomsten in strijd met het genoemde wetsartikel.

Mag je werk weigeren?

Artikel 29 van de arbeidsomstandighedenwet stelt de werkende in staat om het werk te onderbreken, wanneer er naar zijn redelijk oordeel ernstig gevaar is voordat de toezichthouder kan ingrijpen. Belangrijk hierbij is dat de bewijslast voor veilige werkomstandigheden niet bij de werkende ligt. FNV Taxi heeft je werkgever er op gewezen dat het schoonmaken en desinfecteren van een ruimte waarin COVID-19 patiënten zijn vervoerd zijn verantwoordelijkheid is.

Advies FNV Taxi aan de werkgever

• FNV Taxi heeft met zijn brief aan Willemsen de Koning en Taxiwerq beide bedrijven geadviseerd de inmiddels getekende contracten overeenkomst vrijwillige verzoek vervoer COVID-19 Patiënten met zijn werknemers te ontbinden. Laat ons weten of dat ook bij jou heeft plaatsgevonden.
  • FNV Taxi heeft beide bedrijven ook geadviseerd om binnen de organisaties een commissie in te stellen voor de oprichting van een ondernemingsraad en de te verkiezen ondernemingsraad binnen 6 maanden te realiseren.
    In deze commissie horen ook werknemers plaats te nemen. Wens je dat, laat het ons dan weten.
  • Daarnaast heeft FNV Taxi beide bedrijven verzocht een actuele schriftelijk opgestelde Risico Inventarisatie & Evaluatie, inclusief het daarbij behorende plan van aanpak aan FNV Taxi te mailen.

Lees de hele nieuwsbrief