Schoolchauffeurs opgelet: het kan misgaan met jouw loon en opgebouwde uren

Gevolgen door coronacrisis

Door Redactie 17 juli 2020

In augustus moet het urenverschil van de JUR (jaarurenregeling) verrekend worden. Kijk dit goed na op jouw afrekening. Werk jij onder de JUR? Dan is dat vaak met genormeerde ritten. Soms werk je meer en soms werk je minder. De meer gewerkte uren behoren in augustus uitbetaald te worden en minder gewerkte uren zijn voor rekening van je werkgever. Zo is het in de cao taxi vastgelegd.

Schoolchauffeurs opgelet: het kan misgaan met jouw loon en opgebouwde uren

Corona-uren voor rekening van de werkgever

Door de coronacrisis kan het lijken alsof je veel minder uren hebt gewerkt over het hele jaar. Hoewel dat ook zo kan zijn, mag jij daar niets van merken. De werkgever mag dus niet de stilstand-uren niet verrekenen met periodes wanneer je meer uren hebt gewerkt. Wil de werkgever dat je die uren inhaalt? Dan moet wel naar redelijkheid en billijkheid worden gekeken.

Uitbetalen of opsparen

Mogelijk heb jij meer-uren gemaakt. Bijvoorbeeld omdat jouw normering eigenlijk te laag is. In dit geval heb je recht op doorbetaling van jouw gebruikelijke loon en het mag niet ten koste gaan van je eerder opgebouwde uren, tijd voor tijd of JUR-uren, jouw loon moet op basis van wat je normaal kreeg voor corona doorbetaald worden.

Controleer je loonstrook

Kijk dus op je loonstrook of dit loon hetzelfde is als voor de coronacrisis. Is je brutoloon hetzelfde in februari tot en met juni? Of krijg je minder betaald? Let ook op je uren opbouw van de JUR. Had je in januari al meer uren opgebouwd, kijk dan of er in juni die meer opgebouwde uren er nog staan. Je kunt er niet ervan uitgaan dat je werkgever, hoe aardig die ook kan zijn, alles keurig uitbetaald.

Geen uren inleveren

Werkgevers spelen in op het sentiment en vragen je uren, vakantiedagen en loon in te leveren. Sommige werkgevers vragen dat niet eens, maar doen het gewoon met een smoes dat het zo hoort. Maar nu jij beter weet, kun jij met je collega’s en met de FNV ervoor zorgdragen dat dat jouw werkgever het doet zoals het hoort.

Redelijkheid en billijkheid

Het is best redelijk dat de werkgever jou vraagt andere werkzaamheden te verrichten in deze tijd. Alles staat immers op z’n kop en veel werk is weggevallen en veel chauffeurs vallen uit. Dus is het roeien met de riemen die je hebt voor werkgevers. Maar soms kan een eis van de werkgever erg onredelijk zijn. Of dit billijk is en redelijk verschilt van geval tot geval. Dit zal dus ook per geval bekeken moeten worden. Kom je er met je werkgever niet uit neem dan contact op met ons.

Neem contact met ons op

Heb jij het vermoeden dat jouw uren verdwijnen of dat jouw loon niet klopt? Meld dit bij FNV Taxi via Info@fnvtaxi.nl