Werknemers Taxiwerq voeren actie voor baanbehoud en goed werkgeverschap

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 juni 2020

Werknemers van uitzend- en payrollbedrijf Taxiwerq gaan donderdag 25 juni met een eisenpakket en steunbetuigingen van collega’s naar hun werkgever in Hoogeveen. FNV heeft geconstateerd dat Taxiwerq in de afgelopen periode arbeidsovereenkomsten onterecht heeft aangepast en opgezegd, loon niet correct doorbetaalt en medewerkers onder druk heeft gezet om mee te werken aan ontduiking van regels omtrent ontslagaanvraag.

Minke Jansma, bestuurder FNV Taxi: ‘Het regent de afgelopen weken klachten van medewerkers. We hebben Taxiwerq aangesproken op haar onacceptabele gedrag, zij geven aan alles te repareren, maar in de praktijk zien wij daar te weinig van.’

Ontslag

Taxiwerq heeft aan een aantal werknemers telefonisch excuses aangeboden voor de ontstane situatie en aangegeven dat ze met de beste bedoelingen gehandeld hebben. Ook geven ze aan aanpassingen in contracten terug te draaien. Jansma: ‘Dat geldt maar voor een deel van de werknemers. Bij een ander deel van de medewerkers wordt ontslag aangeboden zonder transitievergoeding en zonder duidelijke reden voor de contractbeëindiging. De arbeidsovereenkomsten met de werknemers moeten gewoon uitgediend worden. Als er wel noodzaak tot reorganiseren is dan moet Taxiwerq vakbonden uitnodigen voor overleg en moet er een sociaal plan komen.’

Lagere loonbetaling

Naast onjuiste beëindiging van arbeidsovereenkomsten krijgen medewerkers ook minder loon dan waar ze recht op hebben. Jansma: ‘Veel werknemers hadden vanaf januari al recht op meer uren op basis van de WAB (Wet Arbeidsmarkt in Balans), maar dat is door Taxiwerq niet goed doorgevoerd. Daar ondervinden de werknemers nu het nadeel van, door een lagere loonbetaling in de afgelopen maanden.’

Respect

Jansma: ‘De gebeurtenissen van de afgelopen tijd, zoals het onterecht aanpassen van contracten en het niet correct doorbetalen van loon, hebben hun weerslag op de werknemers en zorgen voor veel boosheid. Zo ga je niet met je werknemers om. De werknemers van Taxiwerq verdienen respect en hebben recht op een werkgever die zich als goed werkgever gedraagt.’ Bij uitzend- en payrollbedrijf Taxiwerq werken ongeveer 3.500 taxichauffeurs, door heel Nederland en bij verschillende vervoerders.