Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Doe mee aan de enquête beloning en veiligheid in de taxisector

Redactie
Door Redactie 18 mei 2020

Ruim 2 maanden duurt de coronacrisis nu. We werken thuis of buitenshuis. In de taxisector is dat vaak buitenshuis. Gewoon omdat jij nodig bent. Voor iedereen geldt dat de cao van toepassing is. Wij willen graag van jou weten of je veilig kunt werken en of je correct betaald wordt.

Doe mee aan de enquête beloning en veiligheid in de taxisector

Tegemoetkoming voor werkgevers

De bedrijven worden door de overheid met een loonkosten subsidie ondersteunt, de NOW (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). De NOW is bedoeld om werkgevers die te maken hebben met een groot omzetverlies tegemoet te komen. Hierdoor kunnen werkgevers hun werknemers met een vast of met een flexibel contract doorbetalen. 

In de NOW is bepaald dat januari de peildatum is. Dat betekent dat je in maart, april, en mei 2020 hetzelfde loon van januari op je bankrekening moet ontvangen. Toch proberen bedrijven om hun verliezen op hun personeel af te wentelen.

Veel klachten

FNV Taxi ontvangt hierover veel klachten. Dat gaat van ‘vrijwillig’ inleveren of opnemen van verlofdagen tot niet correcte verrekening van meer-uren. Daarnaast ontvangen wij klachten dat de  werkgevers zich niet correct aan de richtlijnen van het RVIM houden.

Chauffeurs maken zich zorgen

Wij willen al die klachten in beeld brengen om helder te krijgen waar, bij wie en bij welke bedrijven deze problemen vooral spelen. Vervolgens kunnen deze misstanden dan ook door ons naar buiten worden gebracht. Wij merken dat veel chauffeurs zich zorgen maken en best offers willen brengen om te verhinderen dat het bedrijf omvalt. Maar van een door de marktwerking kaal geplukte kip valt niets meer te halen.

Vul de enquête in

We moeten voorkomen dat de rekening alleen bij jou als chauffeur komt te liggen. Daarvoor moeten we een goed beeld hebben van de situatie op de werkvloer. Wij vragen je om de enquête in te vullen en collega’s op te roepen hetzelfde te doen. De enquête blijft anoniem. De namen van de bedrijven die benoemd worden, gaan wij wel in onze communicatie gebruiken.

Naar de enquête