Minister moet ongelijk speelveld in taxisector acuut aanpakken

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 28 februari 2019

FNV Taxi eist van minister Van Nieuwenhuizen dat ze snel maatregelen neemt om de problemen op de straattaxi-markt aan te pakken. Minke Jansma van FNV Taxi: ‘Steeds meer chauffeurs melden zich. De markt is verzadigd, vooral in de grote steden. Er is sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. De politiek moet ingrijpen en zorgen voor een eerlijke arbeidsmarkt en daarom voor regulering van de platformeconomie.’

Markt voor straattaxi’s is verzadigd

Jansma: ‘Er moet een limiet komen op het maximale aantal taxi’s. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.’

Platformeconomie zorgt voor tweedeling

Er gelden ongelijke regels binnen de app-markt en de reguliere opstapmarkt, waardoor sprake is van een oneerlijk speelveld. Jansma: ‘De strengere regels voor TTO-chauffeurs (Toegelaten Taxi Organisaties), bedoeld om de markt te reguleren, moeten ook gaan gelden voor Uber- en andere platformchauffeurs in de steden.’

Platform-chauffeurs met handen en voeten gebonden

Jansma: ‘Ook deze platformchauffeurs die werken voor een app zoals Uber zijn feitelijk werknemers, want er is in de praktijk sprake van een gezagsverhouding. De chauffeurs kunnen niet onderhandelen over de prijzen waarvoor ze rijden en ze kunnen zich niet laten vervangen. Ze rijden vaak voor slechts één opdrachtgever, namelijk de app, en zijn afhankelijk van de rating die zij ontvangen van het platform. De chauffeurs in zo’n schijnconstructie zijn met handen en voeten gebonden; stoppen is geen optie vanwege de leaseverplichtingen en pachtconstructies waar men aan vastzit. Noodgedwongen werken ze vele uren om maar uit de kosten te komen. Maar er blijft nauwelijks iets over om van te leven. Deze prikkel om lange dagen te maken zorgt voor onveilige situaties voor de chauffeur en de medeweggebruikers.’

Wet DBA moet per direct worden gehandhaafd

Handhaving van de wet DBA is noodzakelijk, en wel per direct, vindt FNV Taxi. Jansma: ‘Er zijn nauwelijks toetredingsnormen tot de markt. Sinds het wegvallen van de vakbekwaamheidseis voor ondernemers zien we een enorme wildgroei aan schijnconstructies in de straattaxi markt. Mede mogelijk gemaakt door het kabinet dat heeft bepaald om de Wet DBA tot 2020 niet te handhaven. De vakbekwaamheidseis moet weer worden ingevoerd. En de Wet DBA moet worden gehandhaafd.’

Mogelijk meer acties van boze chauffeurs

Boze taxichauffeurs protesteerden 19 februari nog op het Malieveld in Den Haag. Jansma: ‘Als de minister niet tot afspraken komt met de FNV dan zullen wij ons met de chauffeurs beraden op demonstraties en acties in de komende tijd. Genoeg is genoeg. Er moet nu een gelijk speelveld komen in de sector, zodat er weer een gezonde taximarkt ontstaat waar op een eerlijke en fatsoenlijke manier geld verdiend kan worden. Net als in andere sectoren strijdt de FNV voor een eerlijke arbeidsmarkt en daarom voor regulering van de platformeconomie.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.