FNV wil toezegging Broekers-Knol dat oplossing buslijn Ter Apel wordt ingevoerd

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 13 juli 2021

Staatssecretaris Broekers-Knol is gisteren op uitnodiging van FNV Streekvervoer op bezoek geweest in Emmen. Aanleiding is een reeks (gewelddadige) incidenten op de buslijnen 72 en 73 tussen Emmen en Ter Apel. Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Het mag niet bij loze beloftes blijven, we willen een toezegging. De maatregelen waarvan we weten dat ze werken moeten worden gehandhaafd of opnieuw voor 1 september worden ingevoerd.’

Een kleine groep asielzoekers die geen kans op een verblijfsvergunning hebben, maakt deze buslijnen al een behoorlijke tijd onveilig. Kuiper: ‘Het pasklare antwoord hebben we al. We weten ook wat werkt. Ten eerste is de extra pendelbus die de hele dag rijdt, tot en met de laatste trein, noodzakelijk. Die maatregel dreigt 1 september te worden opgeheven. En dat kan echt de bedoeling niet zijn. Die pendelbus moet blijven rijden.’

Opnieuw invoeren maatregel

De FNV pleit ervoor dat niet alleen deze maatregel wordt voortgezet, maar ook dat een gestopte maatregel opnieuw wordt ingevoerd voor 1 september. Kuiper: ‘Want met die pendelbus zijn we er nog niet zoals vorige week maar weer bleek. Eerder hebben op deze twee buslijnen beveiligers meegereden. Daarmee stopte de overlast volledig. Kortom het is noodzakelijk dat deze maatregel opnieuw wordt ingesteld. Voor 1 september!’

Werkgever verantwoordelijk veilige werkplek

Wettelijk gezien is een werkgever verantwoordelijk om een veilige werkplek te creëren. Kuiper: ‘Nu zat iedereen eerst naar elkaar te wijzen en was niemand verantwoordelijk. Nu ben ik bang dat we elkaar allemaal doodknuffelen en er vervolgens niets wordt gedaan. Deze situatie duurt nu al jaren en moet opgelost worden. Maar goed als de politieke wil er wel is, dan voorzie ik dat wij op 1 september toch tot een oplossing komen. En dat zou me voor de buschauffeurs heel wat waard zijn.’

Snel antwoord is passend

De staatsecretaris gaf aan dat 1 september, de dag dat nieuwe aanvullende maatregelen moeten ingaan, wel erg snel is. Toch vindt FNV streekvervoer dat nood wetten breekt en dat de situatie nu al zo lang duurt dat slechts een snel antwoord passend is. Kuiper: ‘Het is nu aan alle partijen om over de eigen grenzen heen te kijken en zorg te dragen voor een structurele oplossing! Voor de werknemers en de rest van de passagiers.’

Bekijk hier de items van Hart van Nederland en RTV Drenthe over het bezoek van de staatssecretaris aan de chauffeurs in Emmen.